Empat pegawai polis terbunuh pada Sabtu di Sopore, Kashmir apabila puak pemberontak bertindak meletupkan bom di jalanan ketika mereka sedang melakukan rondaan.

Keadaan jalan itu sepi memandangkan kedai-kedai dan perniagaan ditutup ketika kejadian tersebut berlaku.

Pekan tersebut yang terkenal dengan ladang epal menyaksikan tunjuk perasaan dan mogok berlangsung pada ulang tahun ke-25 memperingati pembunuhan beramai-ramai oleh tentera kerajaan.

Serangan terhadap polis itu dipercayai diarahkan oleh pemimpin puak antikerajaan yang mencabar kedaulatan India ke atas Kashmir.

Sopore dalam keadaan berwaspada apabila ratusan polis dan tentera melakukan rondaan di kawasan tersebut berikutan protes serta demonstrasi anti India oleh penduduk Kashmir.

Kumpulan militan Jaish-e-Mohammed mendakwa bertanggungjawab atas serangan itu, menurut akhbar berbahasa Inggeris Greater Kashmir.

India dan Pakistan masing-masing mentadbir sebahagian Kashmir, tetapi kedua-duanya mendakwa wilayah Himalaya adalah milik mereka.

Kerajaan India sebelum ini juga didakwa melakukan kekerasan dan kezaliman terutamanya membabitkan penduduk muslim Kashmir.

Hampir 70,000 orang terbunuh dalam pemberontakan dan tindakan keras tentera India yang berlaku sejak tahun 1989.