SEORANG anak tergamak menikam ibunya dalam amukan selepas menjadi paranoid mengenai konspirasi Freemasons dan Illuminati.

Menurut perbicaraan mahkamah pada Selasa, Malo Myers, 32 tahun, mengambil dua bilah pisau dari dapur rumahnya di Aylesbury, United Kingdom lalu menikam ibunya Lorna, apabila dia cuba untuk menghalang Myers keluar daripada rumah.

Myers kemudian menerkam seorang lagi mangsa dan turut menikamnya, lapor portal berita Mirror.uk.

Menurut pendakwa raya Michael Rocques, Myers menikam ibunya Lorna dua kali di bahagian dada.

Serangan kejam itu berlaku berikutan berminggu-minggu keluarganya semakin merasa takut, selepas Myers mengalami delusi paranoid mengenai pertubuhan Freemasons dan Illuminati yang sering menjadi konspirasi popular di Internet, tambah Rocques.

Hakim Heather Norton turut mendengar bahawa keluarganya telah merayu Myers untuk mendapat bantuan perubatan bagi merawat kesihatan mentalnya yang semakin merosot berikutan Myers sering membuat komen mengenai ‘pertubuhan-pertubuhan rahsia’.

Myers kemudiannya melarikan diri dari tempat kejadian merentasi halaman depan rumahnya, sebelum melompat pagar dan ke atas bumbung garaj. Penduduk setempat menyaksikan dalam ketakutan apabila Myers berlari sambil membawa pisau yang berlumuran darah.

Dia kemudian dihalang oleh dua individu yang menemuinya dalam keadaan mencurigakan, sehinggalah polis tiba di tempat kejadian lalu menahannya.

Apabila hadir di Mahkamah Reading Crown, Berkshire pada Selasa, Myers mengaku bersalah atas dakwaan pembunuhan serta tuduhan mencederakan dengan niat.

Bagaimanapun, ibu saudaranya dalam mahkamah turut membaca kenyataan yang mengharukan apabila beliau memaafkan perbuatan Myers itu.

“Saya dan sekeluarga menyokongnya dalam melalui kes ini. Walaupun saya berduka cita dengan kematian kakak saya, saya tetap memaafkan Carlton (nama panggilan Myers dalam kalangan keluarganya) dan masih menyayanginya.

“Saya menyedari bahawa dia tidak brmaksud untuk melakukan perkara itu. Saya tekad untuk melakukan yang terbaik untuknya,” kata ibu saudaranya.

Myers dihukum penjara selama sembilan tahun empat bulan bagi tuduhan pertama dan empat tahun bagi tuduhan kedua.