Senjata kimia yang digunakan di Syria dihasilkan oleh pengganas dan peralatan yang berkaitan dihasilkan di Eropah, tegas Kementerian Luar dan Pertahanan Rusia pada Jumaat.

Bercakap pada taklimat di Moscow, jurucakap Kementerian Luar Maria Zakharova berkata, penyiasatan penggunaan senjata kimia di Syria tidak memberikan maklumat lengkap kepada orang ramai, tetapi para pakar percaya bahawa sebahagian peralatan dibuat di negara-negara Eropah Barat.

"Peralatan yang digunakan oleh militan dan pengganas yang ditemui di bandar Douma sedang disiasat untuk mengetahui dengan tepat militan dan pengganas mana menggunakan peralatan ini. Peralatan itu adalah peralatan biasa di satu pihak, tetapi pada masa yang sama menggunakan komponen yang sangat profesional.

"Saya minta maaf untuk mengatakan bahawa sebahagian peralatan itu, menurut pakar dikeluarkan di Eropah Barat," jelasnya.

Sementara itu menurut Ketua Tentera Radiasi, Kimia dan Pertahanan Biologi dari Angkatan Bersenjata Rusia, Mejar Jeneral Igor Kirillov, negara barat cuba menipu penduduk dunia mengenai penggunaan senjata kimia di Syria.

Beliau menambah bahawa penyiasatan terhadap penggunaan senjata kimia yang dikatakan dibuat di kawasan tanpa lawatan adalah petunjuk kurangnya profesionalisme penyiasat yang memudaratkan reputasi Organisasi Larangan Senjata Kimia (OPCW) dan pelanggaran langsung konvensyen antarabangsa.

"OPCW tidak melawat Khan Shaykhun, Saraqib dan Al-Lataminah dengan dakwaan penggunaan senjata kimia sebelum membuat kesimpulan langsung, yang sekurang-kurangnya menandakan kekurangan profesionalisme.

"OPCW menggunakan kata-kata seperti 'mungkin', 'konon' dan ' mungkin 'sepanjang laporan yang tidak sepatutnya muncul dalam dokumen yang digunakan sebagai bukti," jelas Kirillov.

Kedatangan pasukan OPCW pada bulan April ke Damsyik dibuat selepas kerajaan Syria menjemput OPCW untuk menyiasat insiden 7 April, di mana kumpulan pemberontak dan aktivis menuduh pasukan tentera Syria menggunakan gas klorin dalam serangan di Douma.

Pentadbiran Bashar Al assad menafikan sekeras-kerasnya tuduhan itu dan menyifatkan ia sebagai muslihat kumpulan pemberontak dan tentera asing termasuk Amerika Syarikat.

Bashar menegaskan bahawa siasatan lanjut turut dilakukan terhadap pihak yang melontarkan tuduhan untuk mendedahkan apa yang disifatkannya sebagai 'pembohongan kuasa barat'.

Seminggu selepas kejadian serangan tersebut pada 14 April, Amerika Syarikat, Perancis, dan Britain melancarkan beberapa serangan peluru berpandu ke atas kedudukan tentera Syria sebagai tindakan balas.