Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) bersedia berbincang dan mempertimbangkan untuk mengendalikan Pemilihan Keadilan 2018 sekiranya ada permohonan dari parti itu.

Pemangku Pengerusi BERSIH 2.0 Shahrul Aman Mohd Saari menjelaskan namun ia bergantung kepada skop kerja dan peranan yang akan diambil dalam pengendalian pilihan raya itu kerana Bersih tidak boleh dilihat sebagai mencampuri hal politik dalaman parti.

"Kita mendapat apa-apa permintaan rasmi, dan kalau ada kita boleh ambil kira dan bincangkan perkara ini sebelum buat keputusan.

"Namun apa yang paling penting adalah Bersih tidak boleh dilihat melanggar batas, atau campur tangan dalam hal politik dalaman parti itu sendiri," kata Shahrul dalam satu temubual bersama Astro AWANI.

Shahrul juga menegaskan Bersih sebagai sebuah gabungan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) menekankan prinsip asas yang tidak memihak dan mengambil pendirian berkecuali supaya berlaku adil kepada semua pihak.

Baru-baru ini, Timbalan Ketua Wanita PKR Haniza Talha telah mencadangkan supaya Jawatankuasa Pemilihat Parti (JPP) digantikan dengan badan bebas seperti Bersih.