Pihak berkuasa di negara ini mempertingkatkan kawalan pemeriksaan di sempadan Malaysia-Thailand sebagai langkah keselamatan susulan kejadian letupan bom di selatan Thailand, semalam.

Komander Agensi Kawalan Sempadan Malaysia (AKSEM) Bukit Kayu Hitam, Asisten Superintendan Mohd Khairi Abdullah berkata, pemeriksaan rapi akan dilakukan ke atas kenderaan yang masuk dari negara oleh anggota bertugas.

Menurutnya, pemeriksaan itu bertujuan untuk mengelakkan berlaku kemasukan bahan letupan atau penyeludupan haram dari negara jiran.

"Ekoran daripada letupan bom ini kita telah mengarahkan anggota yang bertugas sentiasa dalam keadaan berjaga-jaga dan membuat pemerhatian serta pemeriksaan yang lebih kepada kenderaan-kenderaan mencurigakan termasuk di bulan ramadan.

"Pemeriksaan rapi itu juga akan mengekang usaha mahupun tindakan menyeludup barangan terlarang seperti mercun dan beras pulut," katanya kepada Astro AWANI di sini hari ini.

Dalam serangan semalam, beberapa bahan letupan diletakkan di beberapa mesin ATM dan cawangan bank di sekurang-kurangnya 14 lokasi di empat wilayah termasuk Yala, Pattani, Narathiwat dan Songkhla..

BACA: 20 bom gegar selatan Thailand

Anggota keselamatan menjalankan pemeriksaan ke atas kenderaan yang masuk dari negara jiran.

Anggota keselamatan membuat pemeriksaan ke atas kenderaan yang masuk dari negara jiran.