Ketibaan Sirhajwan Idek, 29 tahun seorang guru Kolej Vokasional Keningau di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (KKIA) malam ini disambut bak perwira negara oleh lebih 200 orang yang terdiri daripada ahli keluarga, pelajar dan rakan-rakan sejawatnya.

Sirhajwan, anak kelahiran dari Kota Belud itu mengharumkan nama negara selepas mencipta sejarah apabila menjadi pemenang Anugerah Award for Citizenship Global Educational Supplies and Solutions (GESS) di Dubai, Emiriah Arab Bersatu, pada Rabu.

Turut berada di KKIA menyambut ketibaannya ialah Menteri Pendidikan; Datuk Seri Mahdzir Khalid, Ketua Setiausaha kementerian; Datuk Seri Alias Ahmad, Pengarah Pendidikan Sabah; Datuk Maimunah Suhaibul, bapa dan ibunya, Idek Asal, 66 tahun serta Bintek Abd. Rahman, 66 tahun.

Foto Astro AWANI / Ruzaini Zulkepli
Untuk rekod, kejayaan di Dubai adalah kali keempat diraih oleh guru kolej vokasional berkenaan dimana pada tahun lalu, Sirhajwan muncul sebagai juara dunia bagi Anugerah Inovasi serta Keusahawanan Cemerlang Antarabangsa Dalam Pengajaran di Paris, Perancis.

Bagi pemegang Ijazah Sarjana Muda dalam Pengajian Bahasa Inggeris sebagai Bahasa Kedua (TESL) itu, dia amat bersyukur dengan kejayaan terbabit walaupun tidak menjangka untuk dinobatkan pemenang dan menjadikannya sebagai dorongan untuk terus berkembang maju dalam bidang pendidikan.


"Saya berpendapat kejayaan ini menunjukkan guru di Malaysia amat berdaya saing dan mahir dalam apa yang dilakukan selain mampu membina perspektif positif.

"Ini kerana profesion sebagai guru tidak dilihat sebagai suatu berprestij dan kadang-kadang ada benda negatif dikaitkan dengan mengajar dan perkara yang baik mengenainya adalah sebenarnya profesion yang menarik," katanya.

Foto Astro AWANI / Ruzaini Zulkepli
Sementara itu, Mahdzir berkata, pihak kementerian amat berbangga dan terhutang budi dengan Sirhajwan yang dilihat bukan sahaja mengharumkan nama negara bahkan menaikkan profesion guru tanahair ke peringkat antarabangsa.

"Kementerian ingin mengucapkan tahniah dan syabas ke atas award (anugerah) yang dimenangi oleh beliau yang menunjukkan bahawa guru di Malaysia juga adalah sebenarnya adalah guru yang excellent (cemerlang).

"Guru yang mampu sebenarnya untuk mengangkat profesion ini ke persada antarabangsa dan terbukti apabila ada dikalangan kita yang telah memenangi anugerah itu," katanya lagi