Ketika dunia masih mengharapkan keajaiban perubatan bagi menemukan vaksin denggi, satu penyelesaian tercipta dalam mencegah penularan wabak tersebut terus kepada sumbernya.

Malaysian Resources Corporation Berhad (MRCB) bersama Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) dan Entogenex Industries Sdn Bhd (Entogenex) memperkenalkan Mousticide, satu produk yang didakwa menawarkan penyelesaian jangka panjang serta mesra persekitaran dalam membasmi wabak denggi.

Menurut Pengarah Pengurusan Kumpulan MRCB, Tan Sri Mohamad Salim Fateh Din, aplikasi bebas toksik yang boleh terbiodegradasi itu merupakan satu pencapaian setelah melalui proses kajian dan pembangunan selama lapan tahun serta melibatkan pelaburan jutaan ringgit.

“Pendekatan bioteknologi yang kita jalankan di bawah Program Rawatan Mousticide ini memberi tumpuan kepada isu teras dalam kesejahteraan penduduk urban iaitu memastikan kesihatan dikawal daripada agen pembawa penyakit,” ujarnya.

Menurutnya lagi, melalui kajian yang dijalankan dan pengumpulan testimoni, ia bukan sahaja bersifat mampan dan tahan lama, malah bertindak tepat terhadap sasaran serta tidak berbahaya kepada manusia.

Bahan aktif pada sekam padi

Mousticide secara ringkasnya, mampu melawan epidemik denggi dengan menghapuskan pembawanya iaitu nyamuk Aedes di peringkat awal kejadian - larva atau jentik-jentik.

denggi
Mousticide RH dalam rupa sekam padi menggabungkan dua bahan aktif
untuk membunuh jentik-jentik.

Dibangunkan dalam pakej yang dikenali sebagai Mousticide RH, produk yang berupa hampas atau sekam padi itu menggabungkan dua bahan aktif semula jadi yang mampu membunuh fasa awal kejadian nyamuk.

Bahan aktif yang pertama ialah tripsin modulating oostatic factor (TMOF) dalam bentuk sel yis yang merenjatkan fungsi penghadaman jentik-jentik manakala bahan kedua ialah Bacillus thuringiensis israelensis (Bti) yang akan ‘membocorkan’ bahagian perut jentik-jentik tersebut.

Dengan menaburkan Mousticide di tempat takungan air yang menjadi ‘rumah’ ideal jentik-jentik seperti kolam ikan, tapak pasu, lopak kecil dan sistem aliran air yang tersumbat., kedua-dua bahan aktif tersebut akan dibebaskan lalu menjadi makanan larva nyamuk tersebut.

Seterusnya, TMOF dan Bti akan bertindak menyekat fungsi sistem penghadaman dan membuatkan jentik-jentik mati kerana kelaparan.

"Kita telahpun mengenal pasti DNA nyamuk dan melaluinya kami cipta bahan ini untuk memberi ia makan semula. Dengan rencatan fungsi penghadaman, jentik-jentik akan mati dan tidak sempat menjadi nyamuk dewasa," kata Pengarah dan Pengasas Entogenex, Marcus Francis.

Tambah beliau, inovasi yang pertama seumpamanya di dunia itu sudahpun mendapat maklum balas yang positif di beberapa negara seperti Amerika Syarikat, Filipina dan Sri Lanka.

"Penggunaannya juga telah diuji di Setapak dan Gombak dan mengikut pemerhatian, ia menunjukkan hasil yang baik. Tidak lama lagi, Mousticide akan digunakan secara menyeluruh di tiga lokasi pertama iaitu Kuala Lumpur, Selangor dan Kelantan," ujar Francis.

Menurut Francis, larva nyamuk didapati mati 100 peratus dalam tempoh 1 hingga 6 jam selepas penggunaan Mousticide. Kesan tersebut kekal selama dua hingga tiga minggu selepas sekali aplikasi.