Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak arahkan pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) untuk mangsa banjir dipercepat ke pertengahan Januari depan.

Selain itu, beliau menyatakan bahawa tiada keperluan untuk mengisytihar darurat susulan bencana banjir negeri itu.

Pengumuman tersebut dibuat sejak beliau tiba di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra, Kelantan pukul 1.40 petang tadi bagi mendengar taklimat Majlis Keselamatan Negara (MKN) mengenai situasi semasa banjir di Kelantan.

Selain menerima taklimat, Najib mempengerusikan mesyuarat bersama MKN, Jawatankuasa Pengurusan dan Bantuan Bencana, kerajaan negeri dan pasukan bantuan kecemasan untuk menetapkan langkah baharu dalam memberi sokongan kepada mangsa banjir.

Najib yang sebelum ini berada di luar negara, menerima perkembangan terkini berkenaan situasi banjir setiap hari.

Ketika di luar negara, beliau juga sentiasa berhubung dengan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin bagi mengarahkan Jawatankuasa Pengurusan Bencana dan Bantuan Kebangsaan melaksanakan usaha membantu mangsa.

Dalam pada itu, Najib yang dipetik melalui Twitternya, didapati telah mengarahkan semua agensi yang terbabit dalam misi bantuan agar memastikan bekalan makanan dan perubatan sampai kepada mangsa banjir tanpa sebarang kelewatan.



Terbaru, Najib menghadiri sesi taklimat MKN mengenai situasi banjir yang turut disertai Pengerusi Jawatankuasa Bencana Banjir Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed dan melawat mangsa banjir di Sekolah Kebangsaan Kubang Batang, Tumpat.




BERITA LANJUT MENYUSUL