Jurang antara lelaki dan wanita semakin jauh, berdasarkan Laporan Jurang Gender Global 2017 (2017 Global Gender Gap) yang diterbitkan World Economic Forum (WEF) hari ini.

Data menunjukkan dunia memerlukan lebih kurang 100 tahun bagi menghapuskan jurang antara jantina di seluruh dunia berbanding hanya 83 tahun tahun lepas.

Dari segi jurang ekonomi dunia, ia hanya akan lenyap dalam tempoh 217 tahun, menurut laporan WEF yang menggariskan beberapa buah negara di dunia yang mencatat senarai ini..

Dengan pelbagai kajian yang mengaitkan kemajuan ekonomi dan keseimbangan pencapaian jantina, beberapa negara sudah pun melaksanakan inisiatif untuk mengatasi jurang jantina.

Namun, kemajuan ini dianggap masih perlahan.

Malaysia juga masih dianggap di belakang berbanding purata pencapaian dunia dalam kesamarataan jantina. Isu yang dihadapi golongan wanita di Malaysia tidak banyak berubah.

Walaubagaimana pun, isu yang dibangktkan menerusi laporan ini masih sama seperti laporan tahun lalu di mana wanita mencatatkan pencapaian luar biasa dalam bidang akademi tetapi jauh ketinggalan dalam hal-hal melibatkan penyertaan dan peluang ekonomi.

Wanita di Malaysia juga jauh ketinggalan dalam bidang politik berbanding purata dunia.