KUALA LUMPUR: Bekas peguam negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali telah meletak jawatan daripada lembaga pengarah Metronic Global Bhd yang merugikan berkuat kuasa semalam.

Apandi, 72, yang dilantik ke lembaga pengarah pada Julai 2021, meletak jawatan sebagai pengarah bebas dan bukan eksekutif kerana "komitmen peribadi", menurut pemfailan kumpulan itu dengan Bursa Malaysia.

Dalam pemfailan berasingan, kumpulan itu juga mengumumkan peletakan jawatan timbalan pengerusi bebas bukan eksekutifnya Datuk Seri Tan Choon Wa. Peletakan jawatan Tan, 65, susulan pelantikannya sebagai penasihat kumpulan itu.

Metronic juga mengumumkan bahawa Fitters Diversified Bhd telah muncul sebagai pemegang saham besar baharu kumpulan itu selepas unitnya, Fitters Property Development Sdn Bhd, melanggan saham hak dan lebihan saham hak baru-baru ini.

Fitters Diversified kini memegang 13.255% ekuiti tidak langsung dalam Metronic, yang terlibat dalam penyediaan perkakasan dan perisian yang diperlukan untuk kawalan dan pengurusan bangunan.

Metronic adalah kaunter aktif teratas Khamis di Bursa Malaysia dengan jumlah dagangan sebanyak 221.12 juta saham.

Harga saham Metronic ditutup 28.57% atau dua sen lebih tinggi kepada sembilan sen pada Khamis, memberikan kumpulan itu nilai pasaran RM136.62 juta. Tetapi setakat ini, saham masih dalam penurunan sebanyak 52.63% daripada 19 sen. - DagangNews.com