Baju kebaya yang selama ini menjadi simbol pakaian seragam bagi pekerja syarikat Malaysia Airlines Berhad (MAB) akan dikekalkan.

Memetik laporan Malaysian Reserve, Ketua Pegawai Eksekutif MAB Peter Bellew berkata rekaan kebaya sejak tahun 1986 itu tidak akan diubah walaupun terdapat rancangan awal untuk rekaan semula, sejajar dengan pelan penstrukturan syarikat.

"Rekaan kebaya oleh Fakulti Fesyen dari Institut Teknologi MARA (ITM) itu sangat popular dan ia tidak akan diubah," kata Bellew.

Awal tahun ini, syarikat penerbangan itu mengumumkan perjanjian bersama pereka fesyen Datuk Farah Khan dalam menghasilkan pakaian baharu untuk bebarapa bahagian dalam syarikat, termasuk pakaian juruterbang, anak kapal, pegawai di lapangan terbang dan jurutera.

Pengumuman itu bagaimanapun menerima kritikan dari pelbagai pihak termasuk pengikut setia dan pekerja kerana melihat pakaian kebaya itu sinonim dengan syarikat Malaysia Airlines sejak 30 tahun lalu.

Pemerhati berpendapat keputusan itu menandakan syarikat itu mahu tumpu kepada kecekapan operasi dan meneruskan beberapa pesona asal jenama itu.