MOSCOW: Tarif terhadap kereta elektrik yang diimport dari China harus diturunkan di tengah-tengah siasatan Suruhanjaya Eropah (EC) terhadap import kereta elektrik dari China, kata Ketua Pegawai Eksekutif Mercedes-Benz Ola Kallenius pada Selasa, lapor Sputnik.

Pada Sep 2023, Ketua EC Ursula von der Leyen mengumumkan satu siasatan antisubsidi terhadap import kereta elektrik dari China dengan pasaran global "dibanjiri dengan kereta elektrik lebih murah China" dengan harga mereka "menjadi rendah menerusi subsidi negara yang besar", merupakan satu masalah kepada pengeluar di Kesatuan Eropah (EU).

"Jangan naikkan tarif, saya fikir kita lakukan sebaliknya, ambil tarif yang kita ada dan kurangkannya," Kallenius memberitahu akhbar Financial Times.

Syarikat China mengeksport kereta mereka ke Eropah dan ia merupakan kemajuan biasa dalam persaingan dan ia perlu disaingi dengan produk dan teknologi yang lebih baik, lebih tangkas," kata Kallenius.

"Ia adalah "ekonomi pasaran" dan kami tidak meminta siasatan ini," katanya.

Wujud pendapat yang berbelah bahagi dalam perkara ini, beberapa pengeluar kereta Perancis Stellantis dan Renault yang tidak memiliki perniagaan utama di China, kereta import adalah masalah dan menaikkan tarif adalah penyelesaiannya.

Sementara itu untuk pembuat kereta di Jerman yang perniagaan mereka bergantung kepada pasaran China, mengehadkan perdagangan dengan negara itu boleh mengundang masalah.

Mercedes-Benz merupakan antara jenama kereta popular di China dan pasaran China menyumbang kepada 40 peratus jualan Volkswagen, menurut laporan itu.

Kereta elektrik China yang dieksport ke Eropah dilaporkan dikenakan tarif 10 peratus dan pengeluar kereta Eropah tertakluk kepada tarif 15 peratus di China.

-- BERNAMA