KUALA LUMPUR: Boustead Holdings Berhad mengumumkan pelantikan Datuk Ahmad Nazim Abd Rahman sebagai Pengerusi baharu bukan Bebas bukan Eksekutif Kumpulan.

Beliau yang berusia 47 tahun, memiliki Ijazah Sarjana Muda Undang-undang (Kepujian) daripada Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

Beliau adalah Sarjana J William Fulbright di Universiti Georgetown, Amerika Syarikat di mana beliau menerima Sarjana Undang-Undang.

Beliau kemudiannya belajar ekonomi dan dasar awam di Sciences Po di Paris, Perancis.

Nazim yang mempunyai lebih daripada dua dekad pengalaman dalam pengurusan korporat, kewangan dan pelaburan, menyertai sebagai ahli Lembaga Pengarah Boustead pada 1 Julai 2021.

Pada masa ini, beliau ialah Ketua Eksekutif Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) dan pernah berkhidmat di Emiriah Arab Bersatu (UAE) serta Singapura sebagai Pengarah Urusan Asia Tenggara Rakan Pelaburan Bersekutu, sebuah firma pelaburan.

Beliau sebelum ini berkhidmat sebagai ahli lembaga Suruhanjaya Tenaga Malaysia dan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional.

Selain Boustead, beliau juga merupakan Pengarah Bukan Bebas Bukan Eksekutif Boustead Heavy Industries Corporation Berhad dan Pengerusi Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd dan Boustead Petroleum Marketing Sdn Bhd.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Boustead, Izaddeen Daud berkata, Boustead berbesar hati untuk melantik Nazim sebagai Pengerusi baharunya.

"Dengan pengalaman luas beliau dalam sektor korporat dan kewangan di pusat kewangan utama di peringkat antarabangsa, kami percaya bahawa beliau akan membawa Boustead ke tahap yang baharu," katanya. - DagangNews.com