KUALA LUMPUR: CTOS Data Systems Sdn Bhd kini menawarkan laporan MyCTOS dengan rekod Sistem Maklumat Rujukan Kredit Pusat (CCRIS) secara percuma kepada rakyat Malaysia yang belum membuat semakan sendiri CTOS sehingga 31 Julai 2021.

Inisiatif yang merupakan sebahagian daripada Tanggungjawab Sosial Korporat (CSR) agensi itu adalah bertujuan menggalakkan lebih ramai individu mengambil langkah pertama dalam menguruskan kewangan, lebih-lebih lagi ketika ekonomi mencabar ini.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Eric Chin berkata, Laporan kredit MyCTOS dengan CCRIS akan memaparkan rekod pinjaman dan kad kredit, sejarah bayaran balik pinjaman bagi sektor perbankan dan bukan perbankan termasuk kes melibatkan undang-undang dan kebankrapan selain menawarkan pelbagai manfaat.

“Melalui semakan tersebut pengguna akan dapat beberapa manfaat termasuk dapat meningkatkan peluang mendapatkan pinjaman dan dapat memeriksa untuk mendapatkan kepastian sama ada terdapat tanda-tanda kecurian dan penipuan identiti dari mereka yang tidak bertanggungjawab menggunakan identiti orang lain untuk membuat permohonan-permohonan kredit.

“Selain itu, dengan membuat pemeriksaan secara berkala, seseorang individu dapat mengemaskini laporan mereka dengan maklumat yang lebih tepat, sekali gus dapat mempermudahkan kelancaran permohonan kredit mereka,” katanya kepada Astro AWANI pada Rabu.

Ketua Pegawai Eksekutif CTOS Data Systems Sdn Bhd, Eric Chin. - Foto CTOS

Foto CTOS

Dalam pada itu, beliau menambah, lebih ramai individu kini mula menyedari kepentingan menjaga kesihatan kewangan dengan menyemak kedudukan kredit mereka.

“Setakat ini, lebih 1.3 juta rakyat Malaysia telah mendaftar untuk membuat semakan sendiri melalui CTOS dan tujuan utama mereka adalah untuk mengakses dan menguruskan maklumat kredit peribadi tetapi dari segi peratusan populasi sekadar 8.6 peratus dari jumlah populasi yang aktif kredit, iaitu 15 juta.

“Namun, kalau kita perincikan statistik terkini, kami telah melihat peningkatan sebanyak 52 peratus dari segi pengguna yang telah mengakses laporan kredit CTOS mereka sejak 12 bulan lepas,” katanya.

Untuk maklumat lanjut mengenai laporan MyCTOS ditawarkan, orang ramai boleh melayari www.ctoscredit.com.my atau memuat turun aplikasi CTOS di Google Play Store dan App Store.

Kempen berlangsung sehingga 31 Julai 2021.

Foto CTOS


CTOS | Tawar laporan kredit MyCTOS dengan CCRIS percuma

*Artikel ini adalah kandungan berbayar.