APA YANG SEDANG BERLAKU?

Pengundi di Geneva, Switzerland baru-baru ini bersetuju dengan cadangan untuk memperkenalkan gaji minimum AS$25 (RM103.45) sejam, hampir AS$4,000 (RM16.552) sebulan, dipercayai yang tertinggi di dunia.

Tindakan itu dibuat sebagai tindak balas kepada kemiskinan yang semakin meningkat sejak wabak COVID-19 melanda dunia.

APAKAH MAKSUD INI?

Kenaikan gaji minimum, yang berkuatkuasa pada 1 November 2020, akan menguntungkan sekitar 30,000 pekerja bergaji rendah, dua pertiga daripadanya adalah wanita.

Setiap pekerja di bandar Swiss yang mahal dan wilayah sekitarnya sekarang akan menerima kadar gaji minimum sekurang-kurangnya AS$25 sejam, perubahan yang sebelumnya telah dua kali ditolak oleh pengundi tempatan.

BAGAIMANA DENGAN MALAYSIA?

Bagi Malaysia, gaji minimum rasmi dinaikkan dari RM1,000 kepada RM1,200 sebulan di 56 buah bandar dan kawasan majlis perbandaran berikutan pewartaan Gaji Minimum 2020 pada Februari tahun ini.

Kadar gaji minimum yang perlu dibayar sekarang ialah RM5.77 sejam, berbanding RM4.81 sejam sebelumnya.

Namun bagi lokasi di luar kawasan yang disenaraikan, warta itu menyatakan bahawa kadar gaji minimum akan kekal pada RM5.29 sejam atau RM1,000 sebulan.

Walaupun Malaysia mendahului senarai negara dengan dasar gaji minimum di Asia Tenggara, Penyelidik Kanan, Hawati Abdul Hamid dari Institut Penyelidikan Khazanah (KRI) berkata:

"Jika kita membandingkan di peringkat antarabangsa, gaji minimum kita sebenarnya berada di tahap yang diharapkan, memandangkan tahap pendapatan kita," katanya.

Bagi Malaysia, gaji minimum rasmi dinaikkan dari RM1,000 kepada RM1,200 sebulan di 56 bandar dan kawasan majlis perbandaran berikutan pewartaan Gaji Minimum 2020 pada Februari tahun ini.

KENAPA PENTING?

Ahli ekonomi telah lama mengakui bahawa meningkatkan daya beli dengan memasukkan wang ke dalam poket orang untuk perbelanjaan pengguna mempunyai kesan positif kepada keseluruhan ekonomi.

Dalam usaha untuk membantu membentuk wacana mengenai gaji, Siti Aiysyah Tumin juga dari KRI dalam salah satu penelitian yang ditulisnya telah menekankan “pentingnya membayar upah layak atau upah hidup pekerja, bukan hanya gaji minimum, sehingga orang dapat memiliki kehidupan yang bermaruah, bukannya sekadar menampung kos sara hidup asas.”

Menurut Siti Aisysyah, Bank Negara Malaysia (BNM) dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) telah menganggarkan gaji sara hidup untuk Lembah Klang.

Mungkin lebih banyak anggaran untuk kawasan lain di negara ini dapat membantu panduan menentukan gaji minimum dan upah yang berbeza untuk lokasi lain di Malaysia.

GAMBARAN YANG LEBIH BESAR

Dalam keadaan semasa krisis kesihatan awam global, ekonomi negara masih cuba untuk pulih selepas pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) untuk mengekang wabak COVID-19.

Tetapi jika Malaysia mengambil langkah serupa dengan Geneva, apakah ini akan membantu mengurangkan kemiskinan dan mendorong pertumbuhan ekonomi?

Menurut Hawati, “Jika kita melihat pendapatan garis kemiskinan nasional (PLI) kita pada tahun 2019, itu adalah pada RM2,208.

“Walaupun ini adalah ukuran pendapatan isi rumah, sementara gaji minimum adalah ukuran pendapatan individu, masih ada jarak antara RM1,200 sekarang dan RM2,208, dengan mengandaikan isi rumah hanya mempunyai satu orang yang memperoleh pendapatan.

“Jadi, dengan cara tertentu, gaji minimum yang lebih tinggi dapat membantu mengurangkan kemiskinan,” ujarnya.

Namun bagi lokasi di luar kawasan yang disenaraikan, warta itu menyatakan bahawa kadar gaji minimum akan kekal pada RM5.29 sejam atau RM1,000 sebulan.

Bagaimanapun, Hawati menambah, ada beberapa risiko yang mesti kita perhatikan ketika menetapkan gaji minimum yang lebih tinggi.

"Sebilangan majikan, terutamanya perusahaan mikro dan kecil, mungkin tidak mampu membayarnya, jadi kita perlu memastikan mereka dibantu untuk memastikan mereka dapat membayar gaji yang baik.

"Begitupun, menaikkan gaji minimum bukanlah tugas yang mudah kerana ia melibatkan perbincangan dan rundingan antara majikan, pekerja dan pemerintah," ujarnya.

Menurut Dr Shankaran Nambiar dari Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER): "Saya enggan menganjurkan upah minimum yang lebih tinggi.

“PKS menghadapi kesukaran untuk mengekalkan perniagaan mereka dan pemerintah telah memanjangkan tempoh subsidi gaji minimum. Untuk menaikkan gaji minimum pada ketika ini mungkin mendorong lebih banyak perniagaan berada dalam risiko.”

"Pandemik ini menimbulkan kekurangan dalam ekonomi - kekurangan sistem jaminan sosial, gaji minimum yang rendah dan tidak adanya jaringan keselamatan sosial.

“Sekiranya mekanisme ini ada, maka akan ada penstabil automatik untuk memastikan permintaan domestik tidak tertekan dengan teruk,” katanya.

Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs), Adnan Mat enggan mengulas mengenai kedudukan Malaysia pada gaji minimum.

Beliau menyatakan bahawa adalah tidak bijak untuk memberi komen kerana kebanyakan sektor masih belum pulih kerana krisis COVID-19 yang berterusan.