LONDON: Bank HSBC Britain telah memuktamadkan pemerolehan Silicon Valley Bank (SVB) United Kingdom. Kerajaan telah memudahcara urusan tersebut yang diputuskan dalam masa yang singkat untuk melindungi deposit pelanggan bank terbabit.

Menteri Kewangan United Kingdom, Jeremy Hunt, mengesahkan pemerolehan ini menerusi kenyataan di laman Twitter rasminya pada Isnin, Hunt berkata tindakan itu telah dilakukan tanpa melibatkan wang cukai rakyat.

"Bank HSBC Britain telah membeli SVB di United Kingdom bagi menjamin deposit pelanggan bernilai GBP6.7 billion (USD8.1 bilion).

"Perbendaharaan dan Bank of England telah bekerja sepanjang hujung minggu ini untuk mencari pembeli bagi mengambil alih anak syarikat bank yang berpangkalan di Amerika Syarikat dan ditutup minggu lalu." katanya ketika ditemui media.


Memetik laporan Reuters, transaksi pemerolehan SVB United Kingdom oleh HSBC Britain dimuktamadkan pada nilai GBP1 (sekitar RM5) sahaja.

Keputusan kerajaan untuk membenarkan pembelian SVB juga telah membatalkan keputusan asal Bank of England untuk memasukkan entiti korporat berkenaan dalam senarai insolvensi.

SVB menutup operasi pada Jumaat  menjadikan ia sebagai bank terbesar yang ditutup sejak krisis kewangan dunia pada 2008.

Kebimbangan pasca krisis Silicon Valley Bank