KUALA LUMPUR: Pengilang Malaysia melaporkan kelemahan permintaan pada penghujung suku ketiga 2023, dan ini terbukti dalam julat penunjuk dalam data indeks pengurus pembelian (PMI) terkini S&P Global Market Intelligence. 

Menurut S&P Global Market Intelligence, output dan pesanan baharu menyederhana ke tahap yang lebih besar berbanding Ogos, manakala pesanan eksport baharu jatuh pada kadar ketiga terburuk dalam sejarah siri. 

Selain itu, ia berkata tahap pekerjaan jatuh untuk bulan kelima berturut-turut, manakala aktiviti pembelian melembut ke tahap yang paling tinggi sejak September 2021. 

"Kelemahan dalam permintaan untuk input ini juga dimasukkan ke dalam stok pembelian," kata S&P Global Market Intelligence dalam kenyataan di sini hari ini.

Tahap kapasiti ganti dalam sektor ini telah ditandakan, kerana tahap perniagaan yang cemerlang telah berkurangan pada salah satu kadar paling kukuh dalam sejarah siri sejak Julai 2012. 

S&P Global Malaysia PMI pelarasan musim mencatatkan 46.8 pada September, turun daripada 47.8 pada Ogos. 

Bacaan terkini menandakan cabaran selanjutnya bagi firma dalam sektor pembuatan, dengan keadaan perniagaan menyederhana ke tahap paling besar sejak Januari. 

S&P Global berkata, melihat hubungan antara data PMI dan statistik keluaran dalam negara kasar (KDNK) rasmi, angka bagi suku ketiga mencadangkan pertumbuhan KDNK tahun ke tahun semakin berkurangan daripada yang dilihat pada suku kedua. 

Firma itu berkata, data tersebut juga konsisten dengan pengeluaran pembuatan rasmi yang kekal secara amnya stabil pada asas tahunan. 

Pesanan pembuatan baharu menjadi sederhana untuk bulan ke-13 berjalan pada bulan September, dengan kelembapan terkini paling ketara dalam lapan bulan di tengah-tengah laporan meluas tentang kelemahan permintaan. 

Persekitaran permintaan yang lemah tidak terhad kepada pasaran domestik, kerana pesanan eksport baharu merosot ke tahap paling besar sejak Mei 2020. 

Kekurangan permintaan juga merupakan faktor utama di sebalik kelembapan selanjutnya dalam pengeluaran, yang berkurangan untuk bulan ke-14 berjalan dan ke tahap paling besar sejak Januari. 

S&P Global berkata pekerjaan menjadi sederhana untuk bulan kelima berturut-turut pada bulan September.

Ia berkata beban kerja yang lebih rendah dan peletakan jawatan kakitangan disebut sebagai sebab utama pengurangan tahap kakitangan.   

Kapasiti ganti juga jelas, dengan tunggakan kerja berkurangan untuk bulan ke-16 berturut-turut, dan pada kadar paling curam sejak Julai 2017. 

Keadaan permintaan yang lemah juga memberi kesan kepada permintaan yang lebih lemah untuk input.

Kedua-dua pembelian input dan inventori prapengeluaran telah dikurangkan ke tahap yang paling besar selama dua tahun, manakala pegangan item siap dikurangkan pada kadar terpantas sejak Julai 2021. 

Secara positif, prestasi pembekal semakin hampir kepada penstabilan berikutan kemerosotan kecil dalam tempoh tinjauan sebelumnya. 

Walaupun kos input meningkat, kadar inflasi telah diredam dalam konteks tiga tahun yang lalu.

Apabila harga input meningkat, ini dikaitkan dengan kos bahan mentah yang lebih tinggi. 

Ia berkata, harga output dinaikkan pada kadar yang lebih tajam pada bulan September, dengan kadar inflasi caj paling kukuh dilihat selama 10 bulan. 

Melihat ke masa hadapan, pengeluar Malaysia semakin optimis bahawa kelemahan permintaan semasa akan pudar. 

Oleh itu, tahap keyakinan keseluruhan mencapai tahap tertinggi sejak Mei. Sentimen positif biasanya dikaitkan dengan harapan untuk persekitaran permintaan yang lebih baik yang akan menggalakkan aliran masuk pesanan baharu dan peluang perniagaan. 

Ia berkata, firma menyebut ketidakpastian mengenai masa pemulihan.                       

Pakar ekonomi S&P Global Market Intelligence, Usamah Bhatti berkata, pengilang Malaysia terus mengharungi masa yang mencabar pada penghujung suku ketiga, dengan laporan kelemahan permintaan meluas dalam tinjauan PMI terkini, menyebabkan penyederhanaan yang lebih kukuh dalam pengeluaran, pesanan baharu dan eksport. 

Beliau berkata walaupun angka terkini masih mewakili pertumbuhan dalam angka KDNK rasmi, tampung lembut semasa kelihatan bersedia untuk diteruskan dalam beberapa bulan akan datang. 

“Data untuk tahap perniagaan cemerlang menandakan satu daripada penyusutan paling teruk dalam tunggakan dalam sejarah siri di tengah kekurangan tempahan baharu yang berterusan.

"Mencerminkan kelemahan itu, firma semakin berhati-hati mengenai perbelanjaan, menarik balik pembelian input, pegangan saham dan tahap pekerjaan," katanya. - DagangNews