Sebuah syarikat dengan kepelbagaian dalam bilangan pekerja lelaki dan wanita akan lebih cenderung untuk mempunyai prestasi lebih baik daripada syarikat yang tidak mempunyai keseimbangan pekerja dari aspek jantina.

Ia hasil satu penyelidikan berdasarkan kajian syarikat perunding global Amerika Syarikat, Gallup, yang mendapati bahawa selain daripada peningkatan hasil fiskal, kepelbagaian juga membolehkan sesebuah syarikat untuk memberi perkhidmatan kepada pelbagai jenis kumpulan pelanggan.

Penyelidikan telah menunjukkan bahawa pemikiran lelaki dan wanita berbeza dan mereka mendekati pasaran dengan cara tertentu dan semestinya gandingan lelaki dan wanita secara bersama-sama membolehkan penyelesaian masalah yang lebih efektif.

Ini sekaligus dapat melonjakkan prestasi syarikat ke tahap yang lebih baik di peringkat unit perniagaan.

Tiada syarikat yang lebih maklum mengenainya selain daripada syarikat Nestle Malaysia, yang berusaha untuk mewujudkan satu platform kepelbagaian jantina.

45 peratus daripada jawatan kepimpinan pengurusan kanan dan pengurusan pertengahan di Nestle Malaysia dipegang oleh wanita, iaitu lebih tinggi daripada purata negara sebanyak 34 peratus.

"Saya menyertai Nestlé (Malaysia) Berhad pada tahun 1996, dan perjalanan saya dengan Nestlé sangat bermakna dan menyeronokkan. Saya memberi pujian sepenuhnya kepada pucuk pimpinan sepanjang kerjaya saya yang mengambil berat untuk menawarkan kepakaran dan membimbing sebagai mentor dan mempunyai kepercayaan terhadap saya. Ini telah menjadi komponen penting dalam kejayaan kerjaya saya."

"Nilai syarikat" TRIP + C "(Trust, Respect, Involvement, Pride + Commitment) telah membuat Nestlé tempat yang baik untuk bekerja dan memberi motivasi kepada setiap daripada kita untuk melakukan yang terbaik!" kata Yit Woon Lai, Pengurus Eksekutif Perniagaan, Bahagian Ais Krim, Nestlé (Malaysia) Berhad.

Nestle Malaysia percaya kepelbagaian dalam perniagaan dan rantaian bekalan adalah aset yang perlu digalakkan dan dipupuk. Dengan penglibatan lebih ramai wanita yang berusaha untuk memperbaiki tahap pencapaian, Nestle Malaysia percaya keseimbangan jantina diperlukan pada semua peringkat.

Dalam usaha untuk mengambil lebih ramai pekerja wanita, Nestle telah melancarkan Persekitaran Kerja Fleksibel Global dalam Garis Panduan Nestlé 2010. Dua tahun kemudian, pada tahun 2012, syarikat itu membuat Penyusunan Garis Panduan Kerja Fleksibel untuk membantu pekerja menyeimbangkan kehidupan peribadi dan profesional mereka.

Antara dasar mesra-keluarga yang dilaksanakan ialah kerja termampat, waktu bekerja fleksi, peralihan waktu bekerja dan jam berperingkat.

Bagi ibu yang bekerja, syarikat ini menyediakan manfaat seperti cuti bersalin yang dilanjutkan, skim pemakanan bayi untuk ibu, tempat letak kereta yang ditetapkan untuk wanita hamil, dan bilik-bilik ibu khusus untuk ibu-ibu menyusu.

"Sebagai seorang wanita yang bekerja di Malaysia, Nestlé ialah sebuah syarikat yang menyediakan persekitaran yang berpatutan dan memberi sokongan yang membolehkan wanita bekerja untuk mencapai yang terbaik. Mereka menawarkan program "Wellness-at-work" terbaik untuk semua kakitangan, termasuklah penyediaan buah-buahan dua kali seminggu, kelas kecergasan dan ceramah kesihatan yang kerap dan pemeriksaan kesihatan, yang dapat saya memanfaatkan untuk menjaga kesihatan saya.

"Nestlé Malaysia juga merupakan sebuah organisasi dinamik yang tangkas untuk memenuhi keperluan persekitaran yang semakin berubah-ubah, dan syarikat itu memberi peluang kepada saya untuk memainkan peranan dalam mempengaruhi perubahan ini dengan menyediakan peluang-peluang untuk wanita dalam peranan kepimpinan dalam syarikat.

"Sangat baik untuk melihat bahawa 43% wanita berada dalam kedudukan kepimpinan dalam Nestlé Malaysia. Ini memberikan saya keyakinan untuk berusaha dengan yang terbaik untuk organisasi, dan membuatkan saya berbangga menjadi seorang wanita, "kata Ng Su Yen, Pengurus Eksekutif Perniagaan Unit Perniagaan Tenusu itu.

Dengan usaha itu yang digerakkan, Nestle Malaysia sudah berada dalam haluan untuk menjalin masa depan yang lebih cerah bagi syarikat itu dengan mengatasi cabaran – cabaran yang dihadapi oleh ramai wanita dan lelaki yang bekerja.