KUALA LUMPUR: Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) berkata, Malaysia berada di kedudukan mengatasi Thailand dan China daripada segi persekitaran pelaburan, menurut laporan Milken Institute.

MIDA berkata, Malaysia menduduki tempat ke-27 dalam Indeks Peluang Global (GOI) 2024.

Katanya, Malaysia muncul sebagai sebuah negara yang menonjol dalam kalangan 10 negara teratas dalam membangun dan membangun Asia, dengan mempunyai rangka kerja institusi  kukuh dan kekuatan seimbang merentasi domain ekonomi, kewangan dan kawal selia.

Malaysia mengatasi rakan sejawatannya dalam lima kategori GOI, menawarkan landskap pelaburan berisiko rendah secara perbandingan, katanya.

Menurut laporan itu, sebagai tambahan kepada Persepsi Perniagaan dan Perkhidmatan Kewangannya yang teguh, Malaysia berada pada kedudukan yang agak tinggi dalam kategori Rangka Kerja Institusi, sebahagiannya disebabkan kekuatan hak pelabur di negara ini.

MIDA berkata, penarafan dalam GOI 2024 mencerminkan usaha berterusan kerajaan, yang diterajui oleh Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri dengan MIDA memainkan peranan penting dalam meningkatkan kemudahan menjalankan perniagaan dan melicinkan proses pelaburan di seluruh negara.

Daripada misi perdagangan dan pelaburan yang meluas kepada menjalin perkongsian antarabangsa, usaha bersepadu Malaysia membuahkan hasil, membuka potensi pelaburan bernilai berbilion-bilion.

Terutamanya, lawatan kerja ke Jerman baru-baru ini yang diketuai oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim menandakan satu peristiwa penting dengan pelaburan prospektif berjumlah RM45.4 bilion.

Usaha ini, ditambah dengan misi yang sama berhasil ke Australia yang menghasilkan komitmen pelaburan sebanyak RM24.5 bilion, menggariskan Malaysia dalam mengemudi landskap pelaburan antarabangsa.

GOI 2024 adalah berdasarkan 100 petunjuk yang dikelaskan kepada lima kategori: Persepsi Perniagaan, Asas Ekonomi, Perkhidmatan Kewangan, Rangka Kerja Institusi dan Piawaian dan Dasar Antarabangsa. - DagangNews.com