Motorola Solutions, Inc. sebuah syarikat terkemuka yang memberi perkhidmatan dan peralatan penyelesaian sistem komunikasi kepada pelanggan-pelanggan di sektor swasta dan kerajaan, telah diberikan kontrak bernilai berjuta-juta dolar Amerika Syarikat bagi menyediakan satu rangkaian radio digital Radio Sesalur Terestrial (TETRA) ke seluruh negara untuk Pasukan Polis Diraja Brunei (RBPF).

Ini secara langsung mengesahkan kepercayaan yang diberikan oleh dua juta pengguna di seluruh dunia, terhadap radio digital TETRA daripada Motorola Solutions.

Sebagai sebahagian daripada Program Perancangan Strategik mereka dari tahun 2007 hingga 2016, RBPF telah melancarkan Sistem Komunikasi Digital Nasional (NDCS) untuk memenuhi peningkatan kehendak rakyatnya terhadap perlindungan dan keselamatan awam oleh agensi-agensi kerajaan, yang perlu dipadankan dengan keberkesanan perkhidmatan yang lebih baik dan berkualiti.

Diterajui oleh RBPF, ini merupakan perlaksanaan pertama TETRA di negara bagi agensi-agensi kerajaan di Brunei.

Bertujuan untuk mengelakkan pertindihan sumber dan menyediakan maklumat operasi dan kecemasan berpusat yang menggunakan komunikasi digital radio dua hala yang tersulit, perlaksanaan NDCS akan diperluaskan kepada agensi kerajaan dan kecemasan yang lain.

Ini akan meningkatkan lagi kelancaran komunikasi antara agensi-agensi semasa melakukan
operasi bersama.

Sebagai sebahagian daripada sebuah konsortium tempatan, Motorola Solutions akan membekal dan menggunakan suis TETRA Dimetra IP lewah dan stesen pangkalan yang terbaharu untuk menyediakan liputan ke seluruh negara, dengan lebih daripada 5,000 radio mudah alih untuk RBPF dan agensi kerajaan utama yang lain.

Setelah sekian lama menjadi pengguna penyelesaian komunikasi dari Motorola, RBPF mempunyai tahap keyakinan yang tinggi, yang dirangsang oleh pengalaman positif mereka semasa menyediakan sebuah rangkaian komunikasi radio digital sementara dan sistem lokasi kenderaan automatik untuk Sidang Kemuncak ASEAN 2013 yang diadakan di Brunei pada Oktober lepas.

Dalam masa hanya dua minggu selepas penghantaran peralatan tersebut, sistem itu dapat beroperasi dengan berkesan selama sepanjang tiga hari acara itu berlangsung dan memberi perkhidmatan kepada lebih 300 pengguna tanpa waktu rosak dilaporkan.

Apabila ia beroperasi sepenuhnya, NDCS akan diperluaskan kepada agensi kerajaan yang lain, termasuk Jabatan Bomba dan Penyelamat, Perkhidmatan Ambulans, Pusat Pengurusan Bencana Kebangsaan, Biro Kawalan Narkotik, Jabatan Kastam Diraja, Imigresen & Buruh, Pengangkutan Darat dan Jabatan Laut.