KUALA LUMPUR: Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) telah memeterai Memorandum Perjanjian (MOA) dengan Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) untuk bekerjasama dan berkongsi kepakaran penyelidikan dalam kajian ekspresi enzim lipase dan pencirian daripada pokok palma (Elaeis Guineensis).

MPOB dalam satu kenyataan pada Jumaat berkata ia mempunyai kepakaran dalam bidang bioteknologi yang berkaitan dengan kelapa sawit terutamanya dalam pembiakan, genom, transgenik, proteomik, metabolomik termasuk program kultur tisu dan fenolis yang telah memajukan sektor minyak sawit huluan negara, manakala UPSI memiliki pengetahuan khusus dalam ruang bioteknologi mikrob.

Ketua Pengarah Datuk Dr Ahmad Parveez Ghulam Kadir berkata perjanjian itu dijangka memberi kesan positif kepada UPSI, MPOB dan industri minyak sawit Malaysia, terutamanya dalam memanfaatkan potensi penemuan enzim lipase daripada pokok sawit sebagai pemangkin bio yang boleh disesuaikan dalam pelbagai sektor.

"Pemeteraian Memorandum Perjanjian ini merupakan antara usaha MPOB bagi pembangunan penyelidikan dalam bidang bioteknologi yang berkaitan dengan minyak sawit bersama institusi pengajian tinggi awam di Malaysia.

"Kerjasama antara MPOB dan UPSI dalam pembangunan kajian ini akan bersifat menang-menang untuk kedua-dua pihak yang seterusnya, akan meningkatkan kemajuan industri minyak sawit negara," katanya.

-- BERNAMA