SEPANG: Bilangan ketibaan pelancong dari New Zealand (NZ) ke Malaysia dijangka meningkat susulan pertambahan perkhidmatan penerbangan bagi laluan Kuala Lumpur dan New Zealand, kata Tourism Malaysia.

Terbaru, syarikat penerbangan Batik Air menawarkan penerbangan enam kali seminggu yang menghubungkan Kuala Lumpur ke Auckland, New Zealand menerusi Perth, Australia yang mula beroperasi semalam (24 Ogos, 2023).

Batik Air menjadi syarikat kedua selepas Malaysia Airlines yang menawarkan perkhidmatan penerbangan terus ke New Zealand sebanyak lapan kali seminggu.

Pengarah Kanan Bahagian Promosi Antarabangsa Amerika/Eropah/Oceania Tourism Malaysia, Iskandar Mirza Mohd Yusof berkata Malaysia telah menerima sebanyak 17,972 penumpang dari New Zealand bagi tempoh Januari hingga Jun lepas.

"Jumlah itu hampir mencapai sasaran 20,000 pelancong dari negara itu bagi tahun ini. Pada 2022, kita telah menerima sebanyak 18,000 pelancong New Zealand. Perkhidmatan oleh Batik Air ini akan turut membantu Malaysia memajukan lagi sektor pelancongan negara," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyambut ketibaan penerbangan sulung Batik Air dari Auckland menerusi Perth di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di sini, hari ini.

Selain itu, Iskandar Mirza berkata Tourism Malaysia akan turut menyelaras program misi jualan ke empat bandar raya iaitu Auckland di New Zealand serta Sydney, Melbourne dan Adelaide di Australia, bermula 28 Ogos, 2023.

Program selama seminggu itu diketuai oleh Timbalan Ketua Pengarah (Promosi) Tourism Malaysia Datuk Musa Yusof dan turut disertai oleh penggiat industri pelancongan serta wakil kerajaan Sabah, Perbadanan Labuan dan Perbadanan Putrajaya.

Ini merupakan program tahunan Tourism Malaysia bagi merancakkan lagi promosi pelancongan di peringkat antarabangsa, termasuk menemukan pemain industri pelancongan Malaysia dan negara dikunjungi dalam sesi perniagaan ke perniagaan (B2B).

"Sesi B2B itu memberi peluang kepada kalangan pemain industri kita untuk memperkenalkan produk pelancongan dan pada masa sama dapat meningkatkan keyakinan pelancong berkunjung ke Malaysia," katanya.

Sementara itu dalam kenyataan berasingan, Pengarah Strategi Kumpulan Batik Air dan Lion Group Datuk Chandran Rama Muthy, menyifatkan laluan penerbangan Kuala Lumpur-Auckland itu sebagai membuktikan komitmen padu Batik Air dalam memberi pilihan perjalanan yang selesa.

Menurutnya, ini tidak hanya membolehkan rakyat Malaysia berkunjung ke bandar raya seperti Auckland, tetapi turut menarik kehadiran warga New Zealand untuk meneroka destinasi menarik Malaysia seperti Pulau Pinang, Langkawi, Kuching serta Kota Kinabalu.

"Kita berharap pelancong New Zealand akan memanfaatkan kadar tambang yang berpatutan serta perkhidmatan penerbangan ini untuk meneroka Malaysia dan seterusnya ke lokasi lain disediakan oleh Batik Air," katanya.

-- BERNAMA