KUALA LUMPUR:Dua syarikat automotif dunia, Toyota Motor (Toyota) dan Honda Motor (Honda) menutup sementara operasi di beberapa kilang di Malaysia susulan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bagi membendung penularan COVID-19.

Memetik laporan Nikkei Asia sebagai berkata, Toyota menghentikan dua kilang pemasangan pada Khamis lalu manakala Honda pula menangguhkan pengeluaran kenderaan membabitkan dua kilang pada Rabu lalu.

"Keputusan untuk membuka semula kilang Toyota akan diputuskan kemudian.

"Bagi kilang Honda pula, sebuah kilang membuat kenderaan dua roda manakala kilang lain menghasilkan kenderaan empat roda dan kilang itu merancang untuk menangguhkan operasi sehinga 26 Januari depan," lapor portal berita berkenaan pada Jumaat.

Pada 2019, Toyota mengeluarkan kira-kira 61,000 buah kenderaan di negara ini termasuk kenderaan model Yaris dan pacuan empat roda Hilux.

Bagaimanapun, kapasiti pasaran pengeluaran Honda mencecah 300,000 bagi kenderaan dua roda manakala 100,000 bagi kenderaan empat roda seperti kenderaan sedan model Civic dan Accord.

Sementara itu, syarikat automotif nasional, Perusahaan Otomobil Kedua Sdn Bhd (PERODUA) yang disokong syarikat kenderaan Jepun, Daihatsu Motor turut menghentikan pengeluaran pada Khamis lalu.

Perodua menjual 220,000 kenderaan tahun lalu, sekali gus mengungguli pasaran paling atas iaitu melebihi 40 peratus.

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin  mengumumkan pelaksanaan PKP semula bermula Rabu lalu dengan melarang pergerakan rentas negeri dan daerah.

Bagaimanapun industri automotif pada awalnya tersenarai dalam industri penting, namun pengecualian itu ditarik balik pada Selasa.

Perkara ini selari dengan tidak membenarkan industri automotif beroperasi ketika pelaksanaan PKP pada Mac 2020.

Untuk rekod, Malaysia adalah pengeluar kenderaan ketiga terbesar di Asia Tenggara, berada di belakang Thailand dan Indonesia.

Kadar pengeluaran kenderaan bagi tempoh Januari-November tahun lalu turun sebanyak 19 peratus kepada kira-kira 430,000 kenderaan.

Bagaimanapun syarikat automotif dalam fasa pemulihan selepas kerajaan memperkenalkan pengurangan cukai bagi tujuan merangsang ekonomi menerusi Pakej Rangsangan Ekonomi yang dilaksanakan sebelum ini.

Langkah itu menyasarkan penjualan kenderaan meningkat dan hasilnya, pengeluaran kenderaan secara automatik melebihi jumlah tahun sebelumnya bermula pada Jun 2020.