Perusahaan kecil dan sederhana (PKS) Malaysia bersedia untuk memanfaatkan Perkongsian Trans-Pasifik (TPP) apabila perjanjian perdagangan itu berkuat kuasa pada 2018.

Ketua Pegawai Eksekutif SME Corporation Malaysia (SME Corp) Datuk Hafsah Hashim berkata PKS telahpun berada dalam persaingan sejak Kawasan Perdagangan Bebas ASEAN (AFTA) dilaksanakan pada 2010.

Beliau berkata di bawah rejim AFTA, lebih 99 peratus barangan Malaysia telahpun tarif sifar, jadi PKS telah bersedia untuk TPP.

SME Corp membantu PKS tempatan dari segi pembangunan kapasiti, katanya kepada pemberita di luar acara majlis penghargaan Tunas Usahawan Belia Bumiputera (TUBE) yang dirasmikan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, di sini, hari ini.

"Bagi TPPA, kami meluaskan had bagi PKS kita, dan kami mahu memastikan mereka berupaya mengambil peluang yang banyak yang tersedia dalam negara anggota TPP," kata Hafsah semasa mengulas mengenai kesediaan PKS di bawah TPP.

BACA: PKS harus lebih terbuka menerima TPPA

BACA: PKS Malaysia digesa pertimbang potensi pengeluaran makanan halal di India


Mengenai majlis hari ini, beliau berkata, SME Corp yakin dapat memasuki fasa ketiga program TUBE pada Mei tahun ini dalam keadaan cabaran ekonomi global dan pengurangan peruntukan, didorong semangat yang ditunjukkan oleh generasi muda.

"Saya berharap generasi muda akan lebih kreatif dalam menjalankan program ini dan dapat memberikan impak yang lebih ataupun yang sama seperti program sebelum ini," katanya.

Hafsah berkata, SME Corp mendapat peruntukan sebanyak RM9 juta bagi TUBE tahun ini berbanding RM10 juta pada tahun lepas untuk melatih 500 belia yang mengikuti program TUBE di 10 kem.

Program TUBE dilancarkan pada 29 Mac, 2014, oleh Perdana Menteri dalam usaha untuk meningkatkan pendapatan golongan isi rumah berpendapatn 40 peratus terendah (B40) dan melahirkan usahawan dalam kalangan golongan muda di bawah Rancangan Malaysia Kesebelas (RMK11).