KOTA KINABALU: Industri halal di Sabah akan terus berkembang sehingga peringkat antarabangsa dengan wujudnya satu platform digital, CoreHalal, untuk memperkasakan lagi sistem pengurusan halal di negeri ini, kata Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi negeri Datuk Yakub Khan.

Beliau berkata CoreHalal ialah platform digital yang dibangunkan oleh syarikat pembangunan aplikasi, Synxsoft Sdn Bhd yang berpangkalan di sini dengan memberi tumpuan kepada pengurusan risiko, audit dan latihan.

"CoreHalal telah dibangunkan berdasarkan garis panduan yang dikeluarkan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

"CoreHalal mempunyai potensi besar kerana menjadi satu-satunya platform digital yang menyediakan perkhidmatan sedemikian.

"Penggunaan platform digital seumpama ini dalam perniagaan bukan sahaja meningkatkan pembangunan industri halal di Sabah malah juga memastikan masyarakat Sabah tidak ketinggalan dalam merebut peluang melalui perkembangan teknologi," katanya di sini, pada Selasa.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menerima kunjungan delegasi syarikat Synxsoft Sdn Bhd yang diketuai Ketua Pegawai Eksekutif, Mazrie Mahat.

Yakub berkata platform digital CoreHalal akan memberi panduan kepada usahawan mengenai proses mendapatkan pengiktirafan halal dan membantu meningkatkan kecekapan perniagaan halal secara digital.

"Ini kerana platform ini bukan sahaja tertumpu kepada sektor makanan dan minuman tetapi juga merangkumi semua sektor yang disenaraikan di bawah industri halal seperti farmaseutikal, barangan pengguna dan kosmetik," katanya.

Beliau berkata kerajaan negeri akan terus menyokong CoreHalal untuk bekerjasama dengan rakan strategik bukan sahaja di Malaysia malah juga di luar negara seperti Australia, Jepun, Korea Selatan dan Brunei.

Sementara itu, Mazrie berkata pihaknya akan mengembangkan pasaran platform CoreHalal ke Australia pada September dan Jepun pada Oktober ini.

"Usaha seperti ini diharapkan dapat memberikan inspirasi kepada syarikat pemula teknologi tempatan di Sabah untuk terus maju dan mengembangkan pasaran mereka ke peringkat global.

"Pada 1 September ini, Synxsoft akan menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) dengan Halal Development Corporation (HDC) semasa Persidangan Perniagaan Halal Dunia di Melbourne, Australia," katanya.

-- BERNAMA