SHAH ALAM: Sidang Kemuncak Perniagaan Antarabangsa Selangor 2022 (SIBS 2022) yang berlangsung Oktober ini bakal menyediakan persekitaran pelaburan dan perniagaan kondusif.

Ia juga akan mengukuhkan kedudukan Selangor sebagai destinasi pelaburan kompetitif di pasaran global khususnya ASEAN.

Exco Pelaburan, Perindustrian dan Perdagangan, Industri Kecil dan Sederhana (IKS), Datuk Teng Chang Khim, berkata inisiatif itu membantu pemain industri tempatan dan antarabangsa pelbagai sektor meneroka potensi besar pasaran Malaysia dan serantau.

Jelasnya, SIBS 2022, yang akan diadakan dari 6 hingga 9 Oktober di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC) ini dijangka memacu pertumbuhan semula ekonomi Selangor berikutan pandemik COVID-19 sejak dua tahun lalu.

“Kita harap dapat mengekalkan peratusan sebanyak 20 peratus daripada tahun lepas untuk pedagang asing. Jika peratusan itu melebihi pada tahun ini pastinya saya teruja, namun saya percaya kita akan dapat mengekalkan peratusan tersebut,” katanya pada sidang media selepas melancarkan Sidang Kemuncak Perniagaan Antarabangsa Selangor 2022 (SIBS 2022) di Hotel Saujana Kuala Lumpur pada Selasa.

Turut hadir, Ketua Pegawai Eksekutif Invest Selangor, Datuk Hasan Azhari.

Sementara itu, Chang Khim berkata, pihaknya turut merancang untuk meneroka bidang elektrikal dan elektronik (E&E) bagi mengembangkan ekspo tersebut, sekali gus menembusi pasaran global.

Katanya, negeri tersebut sebelum ini memberikan fokus terhadap industri makanan dan minuman (F&B) menerusi Ekspo Antarabangsa Selangor (SIE) yang diadakan lapan tahun lalu.

Namun, selepas penganjuran ekspo berkenaan, katanya pelbagai bidang lain turut diterokai dan sehingga kini terdapat enam bidang lain yang dihimpunkan di bawah SIBS.

Menurutnya, antara bidang tersebut ialah perubatan, bandar pintar, ekonomi digital dan sebagainya.

"Sebelum ini daripada industri F&B, kita luaskan kepada bidang perubatan yang juga merupakan salah satu bidang yang kita fokuskan.

"Jadi diharap tidak lama lagi, kita boleh luaskan ekspo ini kepada bidang E&E termasuk tenaga solar, namun ia mengambil sedikit masa untuk kita teroka.

"Namun buat masa ini, Persidangan Bandar Pintar dan Ekonomi Digital Selangor (SDEC 2022) akan turut mempamerkan beberapa perkembangaan dalam bidang tersebut," katanya

Selain Itu, SIBS 2022 akan meneruskan momentumnya dengan anggaran 850 gerai dan sekurang-kurangnya 30,000 pengunjung hadir dalam edisi tahun ini.

Ekosistem pelaburan dan perniagaan yang komprehensif di Selangor menjadi tarikan utama dan kerajaan negeri yakin mampu mencapai sasaran RM 350 juta.

Di samping itu, program itu turut akan merangkumi pelbagai pameran iaitu Ekspo Antarabangsa Selangor (F&B) ke-8, Ekspo Antarabangsa Selangor (Perubatan) ke-8, Ekspo Perindustrian Selangor Ke-2 (Spark 2022), Persidangan Perniagaan Asean Selangor ke-6 (SABC 2022), Konvensyen Bandar Pintar Selangor ke-7 & Ekonomi Digital (SDEC 2022) dan Ekspo R&D dan Inovasi Selangor ke-3 (SRIE 2022).