KUALA LUMPUR: Tribunal Timbang Tara Antarabangsa Asia (AIAC) menganugerahkan anak syarikat FGV Holdings Bhd sebanyak RM12.64 juta dalam pertikaian kumpulan perladangan itu dengan syarikat pembinaan, Multazam Development Sdn Bhd berhubung penamatan kontrak projek perumahan pekerja ladang.

Dalam keputusan akhir prosiding timbang tara yang dibawa Multazam Development Sdn Bhd terhadap FGV Plantations (M) Sdn Bhd, AIAC memutuskan syarikat pembinaan itu membayar FGV Plantations RM12.52 juta.

Ini sebagai kos tambahan untuk menyiapkan kerja-kerja Multazam Development dalam projek itu serta kerugian keuntungan FGV Plantations.

Di samping itu, Multazam Development juga diperintah membayar 'kos bersih' kepada FGV Plantations sebanyak RM294,000.

Pada masa sama, tribunal berkenaan memutuskan FGV Plantations membayar RM86,341 — nilai kerja yang belum dibayar siap ditolak ganti rugi.

Sementara itu, kos anugerah berjumlah RM418,935 akan dibahagikan antara Multazam Development dan FGV Plantations pada asas 80:20, atau RM335,148 dan RM83,787 yang perlu dibayar oleh pihak masing-masing.

Secara keseluruhannya, FGV Plantations dianggarkan memperoleh RM12.64 juta daripada anugerah akhir tribunal itu.

“Anugerah akhir tidak mempunyai implikasi operasi atau kewangan kepada responden (FGV Plantations) dan jika amaun yang diberikan kepada responden di bawahnya diperoleh semula daripada pihak yang menuntut (Multazam), jumlah yang diterima tersebut mungkin dijangka menyumbang secara positif kepada pendapatan (FGV Plantations),” kata FGV dalam pemfailan kepada Bursa Malaysia semalam.

FGV Plantations (ketika itu dikenali sebagai Felda Global Ventures Plantations (M) Sdn Bhd) telah menamatkan pelantikan Multazam Development sebagai kontraktor projek perumahan pekerja ladang pada September 2018, disebabkan oleh “pelbagai kemungkiran dan pelanggaran kontrak.

Pada April 2019, Multazam Development memulakan prosiding timbang tara terhadap FGV Plantations bagi mencabar penamatan itu.

Dalam prosiding itu, Multazam menuntut pengisytiharan daripada AIAC bahawa firma pembinaan berhak mendapat lanjutan masa untuk menyiapkan kerja, ganti rugi untuk penamatan yang menyalahi undang-undang, pembayaran nilai kerja siap, pelepasan bon pelaksanaan RM3.75 juta dan bahawa FGV Plantations tidak berhak untuk mengenakan sebarang ganti rugi yang dibubarkan dan dipastikan terhadapnya.- DagangNews.com