KUALA LUMPUR:
Rancangan Malaysia untuk semua pengendali rangkaian mudah alihnya menggunakan rangkaian 5G milik kerajaan dijangka menjadikan syarikat telekomunikasi negara membezakan diri melalui perkhidmatan yang mereka berikan, kata pemerhati pasaran.

Menurut laporan Business Times Singapura, rancangan untuk rangkaian 5G borong pertama kali dicadangkan pada tahun 2019 dan ditangguhkan, sebelum dimulakan semula tahun ini dengan kontrak infrastruktur bernilai RM4 bilion yang diberikan kepada Ericsson.

Digital Nasional Berhad (DNB), syarikat tujuan khas milik kerajaan, akan menggunakan satu rangkaian borong yang akan disewakan kepada operator rangkaian mudah alih yang ada.

Rancangan Malaysia ke-12, yang diluluskan Parlimen pada 7 Oktober, juga merangkumi pelaburan tambahan sebanyak RM15 bilion untuk rangkaian tersebut.

Ini adalah kali pertama Malaysia memilih rangkaian mudah alih nasional.

Di bawah sistem ini, semua telekomunikasi pada dasarnya akan bersaing di rangkaian yang sama dan bukannya membangunkan sendiri dan bersaing berdasarkan prestasi rangkaian.

Namun menurut naib presiden dan penganalisis kanan perkhidmatan pelabur Moody, Nidhi Dhruv faedah untuk syarikat telekomunikasi merangkumi perbelanjaan modal yang lebih rendah.

Tambahnya membangunkan jaringan, memerlukan perbelanjaan yang besar dengan tempoh balik modal yang panjang, kerana penggunaan awal jaringan 5G akan rendah.

Pengarah kanan syarikat-syarikat Asia-Pasifik Fitch Solutions Janice Chong, menambah bahawa syarikat telekomunikasi di Malaysia kini dapat mengutamakan peningkatan pengembangan rangkaian gentian 4G dan fiber mereka.

Di bawah rancangan infrastruktur digital nasional, Jalinan Digital Negara (Jendela), wujud rancangan untuk meningkatkan liputan 4G daripada 91.8 peratus kepada 96.9 peratus, meningkatkan kepantasan jalur lebar, dan membawa jalur lebar tetap berkelajuan gigabit ke 83 peratus premis.

Penganalisis penyelidikan Asia Tenggara untuk penyelidikan perbankan swasta di Credit Suisse,Johnson Loh, berkata pelancaran rangkaian nasional akan dapat mencapai liputan yang lebih luas, terutama di kawasan luar bandar yang berpenduduk padat, kerana DNB tidak perlu memaksimumkan pulangan modal.

"Oleh kerana syarikat telekomunikasi tidak perlu melabur dalam rangkaian sendiri, ini, secara teori, membolehkan syarikat telekomunikasi melabur dengan lebih baik dalam perkhidmatan yang lebih inovatif, meningkatkan persaingan, dan menurunkan harga untuk pengguna, dengan anggapan DNB akan dapat melancarkan keluar rangkaian dengan cekap," katanya.

Salah satu tawaran perkhidmatan yang dipertingkatkan yang diharapkan Loh akan dilihat adalah gabungan produk dan perkhidmatan seperti Disney +, pengalaman acara dan aplikasi augmented dan realiti maya untuk pengguna.

"Untuk membezakan perkhidmatan mereka, penting bagi syarikat telekomunikasi untuk memilih rakan kongsi yang tepat. Kuncinya bukan untuk mengejar keseluruhan pasaran tetapi untuk syarikat telekomunikasi memilih segmen atau menegak di mana mereka mempunyai kemampuan dalaman terkuat, ekosistem luaran, dan perkongsian," kata Loh.