KUALA LUMPUR:Menteri Kewangan, Datuk Seri Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz memberi bayangan bahawa syarikat penerbangan nasional, Malaysia Airlines Bhd (MAB) bakal menerima sokongan kewangan dalam memastikan kelangsungan syarikat itu.

Memetik laporan Nikkei Asia, Tengku Zafrul antara lain memaklumkan bahawa pemegang saham tunggal Malaysia Airlines, Khazanah Nasional diberitahu meletakkan syarikat penerbangan nasional itu dalam kedudukan kekuatan bagi menyokong ekonomi domestik selepas pandemik COVID-19.

"Kementerian Kewangan telah berbincang dengan Khazanah Nasional dan meminta mereka untuk memastikan bahawa Malaysia Airlines terus berada dalam posisi kuat bagi menyokong pemulihan ekonomi," kata beliau seperti dipetik laporan itu.

Menurut Tengku Zafrul, Khazanah Nasional sebagai syarikat pelaburan berkaitan kerajaan memiliki sumber kewangan untuk memastikan syarikat itu bertahan.

"Khazanah melakukan apa yang harus mereka lakukan sebagai pemegang saham untuk memastikan Malaysia Airlines terselamat dari krisis," kata beliau lagi.

BACA: Malaysia Airlines, wajar dikekalkan atau tidak?


Tambah Tengku Zafrul,  Malaysia Airlines merupakan simbol identiti nasional yang boleh dibanggakan oleh rakyat Malaysia.

Dalam masa sama, Tengku Zafrul juga menggesa para pengkritik agar kekal positif terhadap syarikat penerbangan itu.

"Kita harus melihatnya secara positif dan objektif. Bagi saya, saya yakin mereka (Malaysia Airlines) telah belajar daripada masa lalu," katanya sambil mengulangi bahawa jenama berkenaan dan industri penerbangan adalah komponen utama ekonomi terutama untuk sektor pelancongan .

"Kita harus memastikan ia berfungsi. Malaysia Airlines adalah jenama nasional... tetapi yang penting adalah memastikan ia memainkan peranan sebagai syarikat penerbangan nasional.

"Semoga krisis ini dijadikan sebagai peluang industri penerbangan untuk membangun kembali terutamanya Malaysia Airlines, "tambah Menteri Kewangan itu lagi.

Prestasi Kewangan Malaysia Airlines sebelum ini merosot hampir 100 peratus dalam enam bulan pertama tahun ini susulan pandemik COVID-19.

Oktober lalu, syarikat penerbangan nasional itu mengumumkan rundingan penyusunan semula hutang sebanyak RM16 billion.

Agensi berita Reuters melaporkan bahawa syarikat induk Malaysia Airlines, Malaysia Aviation Group telah meminta bantuan kewangan daripada Khazanah Nasional bernilai AS$500 juta bagi rundingan penstrukturan hutang yang dijangka selesai Disember depan.