LONDON: Persidangan Perniagaan Halal Dunia 2023 (WHBC 2023), telah berjaya dimuktamadkan, menandakan kemajuan ketara dalam industri Halal dan pengukuhan hubungan antarabangsa.

Persidangan itu dianjurkan oleh Halal Development Corporation Bhd (HDC) dan dihoskan oleh Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri.

HDC dalam satu kenyataan berkata persidangan itu memupuk persekitaran untuk pertukaran pengetahuan, rangkaian, dan kerjasama strategik yang mempamerkan trend yang berkembang, peluang berpotensi dan cabaran kritikal dalam industri Halal.

WHBC 2023 turut mengeluarkan kenyataan yang memberangsangkan dengan memberi tumpuan kepada inisiatif Diplomasi Halal pada pembukaan acara dengan memberi tumpuan pada jangkauan diplomatik dalam industri Halal yang menggariskan peranannya sebagai pemangkin untuk kerjasama dan persefahaman silang budaya global, katanya.

"Penekanan Persidangan WHBC terhadap inisiatif Diplomasi Halal mencerminkan komitmen kami untuk memupuk hubungan antarabangsa yang kukuh dalam industri Halal.

"Langkah ini membuka saluran untuk persefahaman, kerjasama dan pertumbuhan bersama, menempatkan industri Halal sebagai ejen perpaduan ekonomi dan diplomatik," kata Pengerusi HDC Khairul Azwan Harun.

HDC berkata WHBC 2023 yang dilihat sebagai kejayaan cemerlang telah dibuktikan menerusi komitmen perkongsian penting, kerjasama yang membuahkan hasil dan inisiatif.

Antara pencapaian utamanya ialah kerjasama HDC dengan Majlis Pensijilan Minyak Sawit Malaysia (MPOCC) untuk menggalakkan kemampanan.

Persidangan itu turut menyaksikan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengumumkan kemudahan pembiayaan bernilai RM2.67 bilion untuk memperkukuh sektor halal secara khusus.

"Bagaimanapun, pencapaian sebenar menunjukkan komitmen kami terhadap inovasi adalah pelancaran Platform Halal Digital Negara (NHDP), merevolusikan pengurusan pensijilan halal," kata HDC.

Dalam ucapan penutup, Ketua Pegawai Eksekutif HDC Hairol Ariffein Sahari menyatakan komitmen agensi itu untuk mengukuhkan hubungan antarabangsa dalam ekosistem halal dan keazaman HDC untuk memudahkan libat urus yang merangsang kreativiti, menginspirasikan inovasi dan memupuk kerjasama yang membuahkan hasil.

"Berdasarkan momentum pada WHBC 2023, kami teruja untuk mengumumkan bahawa edisi seterusnya, WHBC 2024 akan berlangsung di salah satu negara anggota Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC).

"Rantau ini secara konsisten menunjukkan minat yang ketara dalam pasaran halal, menjadikannya lokasi yang ideal untuk terus mengemukakan topik dan isu penting yang dibincangkan tahun ini," kata Hairol.

Beliau berkata pemimpin industri, pakar dan peminat halal harus hadir pada WHBC 2024 yang memberi pandangan jelas, inovasi dan inspirasi dalam dunia perniagaan halal.

-- BERNAMA