JOHOR BAHRU: Zon Kewangan Khas (ZKK) di Forest City, dijangka memberi manfaat kepada Johor dan Singapura terutama dalam sektor pekerjaan, seterusnya menjana pertumbuhan ekonomi bagi kedua-dua negara.

Ahli Dewan Undangan Negeri Stulang, Andrew Chen Kah Eng berkata limpahan ekonomi akan menjadi lebih pesat dalam bidang kewangan, pembuatan dan perkhidmatan, dengan Johor telah dan akan menarik lebih banyak pelaburan menerusi usaha sama dua negara.

Kedudukan Johor yang terletak di sebelah Singapura selain menjadi negeri paling diminati pelabur merupakan antara 'saranan jualan unik' yang telah membolehkan negeri itu menarik pelaburan sebanyak RM70 bilion tahun lepas.

"Selain itu, saya berharap usaha ini dapat membuka lebih banyak peluang pekerjaan kepada rakyat Malaysia yang kini bekerja di Singapura, untuk kembali mencurahkan kemahiran mereka di sini, " katanya dalam kenyataan semalam.

Beliau berkata lebih 300,000 rakyat Malaysia berulang-alik bekerja di Singapura atas tawaran pendapatan yang tinggi.

Chen yang juga Ketua Pengimbang Dewan Undangan Negeri Johor berkata pada masa sama, permintaan terhadap ringgit juga akan semakin tinggi, seterusnya membantu menstabilkan nilai mata wang tempatan.

Pada 25 Ogos lepas, Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan pembentukan ZKK di Forest City serta beberapa insentif untuk merancakkan aktiviti ekonomi di Johor dan kawasan sekitarnya.

ZKK menawarkan insentif antaranya visa kemasukan berbilang dan kadar cukai pendapatan berkadar 15 peratus berbanding 30 peratus di tempat lain bagi pekerja mahir.

-- BERNAMA