NAMPAKNYA Amerika Syarikat (AS) tidak perlu lagi asyik menuding jari menyalahkan negara lain berkaitan isu penyusutan kawasan semula jadi seperti hutan. Negara pimpinan Donald Trump itu perlu melihat ke dalam sempadannya sendiri.

Sehingga kini, AS sendiri sudahpun kehilangan kawasan semula jadi seluas sembilan taman negara Grand Canyon, atau 24 juta ekar (9.7 juta hektar), antara tahun 2001 hingga 2017.

Semua itu disebabkan beberapa faktor seperti pembangunan sumber tenaga, perumahan dan lain-lain faktor manusia, sekali gus membuatkan negara itu lebih terdedah terhadap impak perubahan iklim, menurut sebuah laporan.

Kajian yang dilakukan pusat pemikir Center for American Progress bertajuk "How Much Nature Should America Keep" (Berapa Banyak Kawasan Semula Jadi Perlu Amerika Simpan?) menyatakan, AS perlu meletakkan sasaran untuk melindungi 30 peratus daripada tanah dan lautnya menjelang tahun 2030 untuk menangani masalah penyusutan kawasan semula jadi.

Langkah itu penting demi menyelamatkan rakyatnya daripada terjejas dengan perubahan iklim, selain menghindari kepupusan hidupan liar.

Laporan itu cuba mengira kadar kehilangan tanah semula jadi dengan menilai impak pengeluaran minyak dan gas, pembinaan jalan raya, perumahan, pertanian dan aktiviti-aktiviti manusia yang lain.

Sekarang ini, sekitar 12 peratus tanah AS sudah diwarta sebagai taman negara, tanah gersang, dan beberapa jenis kawasan terlindung, manakala 26 peratus kawasan perairan AS kini dilindungi daripada aktiviti cari gali minyak dan gas.

"Amerika Syarikat kini memasuki era yang membuatkannya sangat bergantung pada integriti dan kestabilan alam semula jadi demi membekalkan kemakmuran ekonomi, menjaga kesihatan komuniti, dan persediaan berepan iklim yang berubah,” kata laporan itu.

Penyusutan kawasan semula jadi peling teruk di AS berlaku di sebelah selatan dan barat tengah memandangkan terdapat banyak perancangan pembangunan bandar, ladang, jalan raya, loji jana kuasa, dan pembangunan lain yang mengambil keluasan tanah sehingga 47 peratus hingga 59 peratus.