MUMBAI: Angka kematian meningkat kepada 16 orang manakala lebih 100 dilaporkan masih terperangkap dalam kejadian tanah runtuh besar di Maharashtra, India.

Memetik BBC, usaha mencari dan menyelamat mangsa dalam kejadian tanah runtuh yang berlaku di kampung Irshalwadi pada malam Rabu disambung semula selepas dihentikan pada malam Khamis akibat hujan lebat.

Dalam pada itu, pihak berkuasa memaklumkan lokasi bencana yang terletak di puncak bukit dan lokasi yang mencabar menghalang operasi menyelamat dilakukan dengan pantas. 

Pasukan Tindak Balas Bencana Kebangsaan (NDRF) memberitahu seramai 139 orang masih terperangkap di bawah runtuhan berikutan hujan lebat berterusan sejak dua minggu lalu sehingga mencetuskan banjir dan tanah runtuh.

Jabatan cuaca India berkata bahawa hujan lebat akan berterusan dalam beberapa hari akan datang di bahagian negeri Maharashtra, termasuk daerah Raigad.

Salah seorang saksi yang terselamat memberitahu BBC memberitahu kampung itu bergegar secara tiba-tiba dan mereka berlari keluar dari rumah.

"Tanah runtuh tidak pernah berlaku sebelum ini di sini. Saya tidak pernah menyangka gunung di kawasan ini akan runtuh, itulah sebabnya orang tinggal di sana," katanya.

Sementara itu, Ketua Menteri Maharashtra Eknath Shinde mengumumkan bayaran pampasan sebanyak 500,000 rupee (RM27,327)  kepada setiap penduduk yang kehilangan anggota keluarga.