SAN FRANCISCO: Minggu Pemimpin Ekonomi APEC (AELW) 2023 yang dihoskan Amerika Syarikat (AS) dan dipengerusikan oleh Presiden Joe Biden membuka tirai secara rasmi di San Francisco, pada Sabtu waktu tempatan.

Di bawah tema “Mewujudkan Masa Depan yang Berdaya Tahan dan Mampan untuk Semua”, para pemimpin, menteri dan pegawai akan meneruskan rangka kerja APEC merentasi pelbagai bidang dasar tahun ini termasuk kemudahan perdagangan dan pelaburan, ekonomi digital, tenaga dan iklim bersih, kesihatan, keadilan dan kesaksamaan jantina serta anti-rasuah dan keselamatan makanan.

Berpandukan tiga keutamaan tahun ini iaitu saling berkaitan, inovatif dan inklusif, pegawai kanan memulakan perbincangan selama seminggu di bawah tiga tonggak penglibatan, merangkumi:

i) Digital Pasifik untuk meluaskan akses kepada ketersambungan digital;
ii) Kemampanan untuk menggalakkan peralihan tenaga yang mampan dan inklusif; dan
iii) Pertumbuhan Berdaya Tahan dan Inklusif untuk mengukuhkan hubungan ekonomi dan meningkatkan daya tahan rantaian bekalan.

“Penganjuran APEC tahun ini memberi peluang kepada Amerika Syarikat untuk membentuk dasar perdagangan dan memacu pertumbuhan ekonomi di rantau Asia Pasifik yang rancak, yang mewakili hampir 40 peratus penduduk dunia, hampir separuh daripada perdagangan global dan lebih 60 peratus daripada global ekonomi,” kata Pegawai Kanan AS untuk APEC, Duta Besar Matt Murray.

Tujuh daripada 10 rakan dagangan utama AS adalah ahli APEC.

“Penglibatan perdagangan dan pelaburan ini menekankan peranan strategik APEC dalam perkongsian ekonomi kami kerana forum ini kekal sebagai platform utama untuk memajukan dasar ekonomi dan perdagangan, memupuk idea inovatif dan menyokong perniagaan, terutamanya perusahaan kecil dan sederhana (PKS),” tambah Murray.

Mesyuarat selama seminggu ini akan berakhir dengan Mesyuarat Pemimpin Ekonomi APEC pada 16-17 November yang mana pemimpin Asia Pasifik akan mewujudkan agenda strategik dan matlamat serantau untuk tahun hadapan dibimbing oleh Presiden Biden.

Sebelum ketibaan pemimpin APEC, Setiausaha Perbendaharaan AS, Janet Yellen akan mempengerusikan Mesyuarat Menteri-Menteri Kewangan APEC pada 13 November.

Pada 14-15 November, Setiausaha Negara AS, Anthony Blinken dan Duta Perwakilan Perdagangan AS, Katherine Tai akan menjadi tuan rumah kepada rakan sejawatan asing dan perdagangan mereka untuk Mesyuarat Menteri-menteri APEC.

Sidang Kemuncak Ketua Pegawai Eksekutif APEC juga akan diadakan dari 14-16 November, menarik pemimpin perniagaan dan usahawan dari seluruh rantau untuk membincangkan cara membina masa depan yang didorong oleh kemampanan, keterangkuman, daya tahan dan inovasi.

Tahun ini menandakan ulang tahun ke-30 sejak kali pertama Pemimpin Ekonomi APEC bertemu yang diadakan di Pulau Blake, Washington, pada 20 November 1993 apabila Presiden Bill Clinton mengadakan kumpulan sulung untuk membina asas ekonomi baharu bagi Asia Pasifik yang memanfaatkan tenaga ahli. ekonomi, mengukuhkan kerjasama dan menggalakkan kemakmuran.