PAKISTAN mengalami hujan monsun di luar jangkaan, hampir tiga kali lebih tinggi daripada purata 30 tahun yang lalu, menyebabkan banjir kilat dan tanah runtuh di seluruh negara yang menjejaskan lebih daripada 33 juta orang. Lebih daripada 1,000 orang maut akibat banjir sejak pertengahan Jun, termasuk lebih daripada 300 kanak-kanak. Bilangan ini terus meningkat dan pelbagai pihak menjangkakan kemusnahan dan kemusnahan yang lebih besar kepada kehidupan manusia, rumah, infrastruktur dan kehidupan masyarakat.

IFRC baru-baru ini melancarkan Rayuan Kecemasan berjumlah CHF25,000,000 yang menyokong Persatuan Bulan Sabit Merah Pakistan untuk meningkatkan bantuan kemanusiaan segera kepada rakyat yang terjejas dan memberi sokongan dalam jangka panjang untuk membina semula kehidupan mereka.

Bulan Sabit Merah Malaysia (BSMM) sebagai komponen aktif Pergerakan Palang Merah Antarabangsa dan Bulan Sabit Merah dan salah satu daripada 192 Persatuan Palang Merah dan Bulan Sabit Merah menyatakan kebimbangan kami dan menyokong Rayuan Kecemasan ini untuk membantu rakyat Pakistan.

BSMM ingin juga merayu kepada orang ramai, syarikat, sektor swasta dan organisasi untuk menyokong usaha ini dan menderma dengan murah hati kepada Rayuan BSMM untuk Banjir Monsun Pakistan.

“Kami amat sedih dan bimbang dengan keadaan banjir di Pakistan dan kemusnahan yang berlaku kepada sesama manusia. Kita mesti bertindak pantasdan bertindak segera untuk membantu menyelamatkan nyawa dan menyokong mereka yang memerlukan bantuan. Saya juga merayu kepada ahli-ahli media cetak
dan elektronik untuk membantu menerbitkan panggilan segera ini untuk menyokong masyarakat Pakistan yang terdesak dan memerlukan bantuan kami,” kata Pengerusi Kebangsaan BSMM, Tan Sri Tunku Puteri Intan Safinaz Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah, Tunku Temenggong Kedah.

Sumbangan dalam bentuk cek / draf bank / pemindahan bank ke Tabung Bantuan Banjir Monsun BSMM-Pakistan boleh dihantar ke:

No Akaun Bank: 514422102657 (MAYBANK)
Nama Akaun: PERSATUAN BULAN SABIT MERAH MALAYSIA
(MALAYSIAN RED CRESCENT SOCIETY)
Swift Code: MBBEMYKLXXX

Alamat Pejabat: Lot PT54, Lengkok Belfield,
Off Jalan Wisma Putra
50460 Kuala Lumpur


Resit pengecualian cukai rasmi akan dikeluarkan untuk semua sumbangan tunai kepada Persatuan Bulan Sabit Merah Malaysia.

Untuk pertanyaan lanjut, sila hubungi kami di Tel: +603-21438122 atau e-mel: [email protected]



HAKIM HAJI HAMZAH
Setiausaha Agung