Sekurang-kurangnya empat orang terbunuh dalam serangan bunuh diri di Arab Saudi pada Isnin, susulan serangan di beberapa tempat lain di rantau ini di penghujung Ramadan.

Tiada pihak setakat ini mengaku bertanggungjawab ke atas tiga serangan itu, satu daripadanya di Masjid Nabawi di Madinah, mengakibatkan empat anggota pasukan keselamatan terbunuh dan yang lain cedera.

Sejak akhir 2014, Arab Saudi telah dilanda serangan bom dan tembakan yang didakwa dilakukan kumpulan Negara Islam tetapi kejadian beberapa serangan berlaku pada hari yang sama adalah sesuatu yang luar biasa.

"Pasukan keselamatan mengesyaki seorang lelaki yang berjalan menuju ke Masjid Nabawi ketika dia melalui tempat letak kereta pelawat," kata kementerian dalam negeri dalam satu kenyataan.

"Apabila mereka cuba menghentikannya, dia meletupkan dirinya dengan tali pinggang letupan menyebabkan kematiannya dan empat anggota keselamatan," kata kenyataan itu, sambil menambah, pada masa sama, lima orang lagi turut cedera.

Dua letupan lain berlaku di Jeddah berhampiran konsulat AS dan kawasan majoriti penduduk Syiah di Qatif, di kawasan pantai negara itu.

Saluran berita Al-Arabiya menunjukkan imej api marak di kawasan tempat letak kereta dengan sekurang-kurangnya satu mayat kelihatan berdekatan.