ANTARA pelbagai berita antarabangsa yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah yang paling menjadi tumpuan sepanjang hari ini, Isnin, 14 September 2020.

1) New Zealand lanjut perintah berkurung

New Zealand akan melanjutkan perintah berkurung selama seminggu sebagai usaha untuk memutuskan rantaian jangkitan COVID-19 yang melanda negara itu.

Perdana Menterinya, Jacinda Ardern berkata, langkah itu bagi memastikan tiada jangkitan baharu virus itu selain memberi laluan kepada aktiviti ekonomi secara berperingkat.

2) Parlimen India kembali bersidang selepas dihentikan lima bulan susulan COVID-19

Selepas lima bulan tidak bersidang, penggubal undang-undang India kembali ke Parlimen pada Isnin.

Persidangan tersebut adalah bagi membincangkan langkah seterusnya untuk membendung penularan COVID-19 yang semakin meningkat di negara itu selain membincangkan isu ekonomi dan hubungan bersama China.

3) ByteDance ambil keputusan tidak jual TikTok kepada Microsoft

Syarikat pemilik aplikasi perkongsian video popular TikTok, ByteDance mengambil keputusan untuk tidak akan menjual atau memindahkan sebarang data menerusi mana-mana rundingan pembelian dengan syarikat teknologi Microsoft Corp.

4) Singapura catat 48 kes baharu, tiada penularan dalam komuniti

Singapura dalam pengesahan awal memaklumkan terdapat 48 kes baharu jangkitan COVID-19 dalam tempoh 24 jam lepas di republik itu dan tiada kes dalam komuniti dilaporkan.

5) Indonesia catat 3,141 kes positif baharu, 118 lagi kematian dalam tempoh 24 jam

Indonesia mencatatkan 3,141 kes positif baharu COVID-19 dalam tempoh 24 jam, menjadikan jumlah kes positif keseluruhan di republik itu kini 221,523 kes.

Berdasarkan data yang disiarkan di laman sesawang rasmi pemerintah Indonesia berkenaan COVID-19, www.covid19.go.id hari ini, sebanyak 98,842 lagi pesakit masih dalam pemantauan virus berkenaan.

6) Isteri melecur teruk, ibu mentua dan anak pula rentung

Chris Tofte tekad memandu kereta meredah api yang marak di sekelilingnya demi mencari isteri, anak dan ibu mentuanya.

Dengan penglihatan yang terhad dek kepulan asap, kenderaan yang dipandu hampir melanggar seorang wanita dengan kesan melecur teruk yang terbaring di tengah jalan.

7) Erdogan selar kenyataan Macron berhubung isu Laut Mediterranean Timur

Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan menyelar tindakan Presiden Perancis, Emmanuel Macron yang mengkritiknya berhubung kegiatan maritim di Laut Mediterranean Timur sehingga menimbulkan ketegangan di Greece dan Kesatuan Eropah (EU).

8) COVID-19: Pusat kuarantin rawat pesakit ditambah di Yangon

Pusat kuarantin bagi pesakit yang dijangkiti COVID-19 akan ditambah di Yangon, Myanmar susulan peningkatan kes baharu melebihi 100 kes sejak beberapa hari lalu.

Antaranya termasuk penambahan kemudahan di stadium bola sepak yang sebelum ini mampu merawat 200 pesakit yang dijangkiti wabak itu kepada 400 pesakit.

9) Kes jangkitan COVID-19 di seluruh dunia hampiri angka 29 juta

Jumlah kumulatif kes jangkitan COVID-19 di seluruh dunia kini menghampiri angka 29 juta.

Ini disumbang peningkatan angka jangkitan baharu positif COVID-19 dunia dalam tempoh 24 jam.

10) COVID-19 ragut lebih 921,600 nyawa di seluruh dunia

Statistik Johns Hopkins University menunjukkan jumlah kematian meningkat lebih 5,000 kes dalam tempoh 24 jam.