ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang hari ini, Selasa, 31 Ogos 2021.

1. 'Malaysia Street' hadiah istimewa Palestin sempena Hari Kemerdekaan ke-64
Menyanjungi peranan yang dimainkan negara dalam pembebasan Palestin, sebuah jalan di bandar Gaza dinamakan sebagai Malaysia Street.

2. Misi AS Di Afghan | Kurang 200 warga AS berada di Afghanistan

Setiausaha Negara Amerika Syarikat, Anthony Blinken menjelaskan kurang daripada 200 rakyatnya yang masih berada di Afghanistan. Sehubungan itu, pihak berikrar akan sedapa upaya membawa mereka keluar dalam masa terdekat.

3. Afghanistan | PBB ingin Taliban jamin hak keluar dengan selamat
Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa Bersatu menerima draf resolusi berkenaan situasi di Afghanistan. Resolusi tersebut gesa taliban untuk benarkan warga Afghanistan keluar dari negara berkenaan dengan rela dan selamat.

4. Evakuasi Afghanistan | Taliban kini takluk lapangan terbang di Kabul
Taliban kini menguasai sepenuhnya Lapangan Terbang Antarabangsa Kabul pada Selasa selepas pesawat terakhir Amerika Syarikat meninggalkan negara tersebut.

5. Sisi luka perang di Afghanistan tinggalan Amerika
Sorotan kesan misi hampir dua dekad tentera Amerika Syarikat di Afghanistan ke atas generasi kanak-kanak, yang paling terdera disebabkan perang. Nasib mereka terus tidak menentu di tangan Taliban

6. COVID-19 | Jakarta buka semula 610 buah sekolah
 Pembukaan semula sekolah itu membolehkan 45 juta murid dan pelajar menjalani sesi pembelajaran bersemuka, berbanding secara jarak jauh sejak Mac 2020.

7. 'Mission: Impossible' saman syarikat insurans selepas tujuh sekatan pergerakan COVID-19
Tuntutan saman ke atas Federal Insurance yang berpangkalan di Indiana itu antara lain adalah disebabkan pelanggaran kontrak.

8. Universal Studios Beijing akan dibuka pada 20 September
Tarikh pembukaannya telah tertunda selama beberapa bulan akibat ancaman pandemik COVID-19.

9. Manchester City pasukan paling banyak berbelanja dekad ini - FIFA
Manchester City menduduki tangga teratas senarai pasukan paling banyak mengeluarkan perbelanjaan bagi mendapatkan pemain sepanjang dekad ini.

10. Terbuka AS: Tsitsipas singkir Murray selepas aksi epik lima set
Ini merupakan kali pertama Murray - yang kini berada di ranking nombor 112 dunia - tewas dalam pusingan pembukaan di New York.