ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang hari ini, Jumaat, 26 November 2021.

1. Hubungan baik Malaysia-China dorong pemulihan ekonomi - Irmohizam

Hubungan Malaysia dengan China telah menjadi pengaruh yang besar dan diiktiraf sebagai titik tumpuan dalam perdagangan dan pelaburan rantau ASEAN.

2. Tragedi Calais | Angka korban tertinggi di Selat Inggeris

Angka korban tragedi Calais pada Rabu merupakan jumlah korban tertinggi direkodkan di Selat Inggeris sejak 2014. Menurut Pertubuhan Antarabangsa Untuk Migrasi (IOM), ia menjadikan jumlah kumulatif kematian pelarian di Selat Inggeris pada tahun ini sahaja sebanyak 200 nyawa.

3. Varian baharu B.1.1.529 dikesan, mutasi lebih tinggi daripada Beta, membawa maut

Satu varian baharu COVID-19 dikenali sebagai B.1.1.529 dikesan di Afrika Selatan yang disifatkan mempunyai bilangan mutasi tinggi dan membawa maut, sekali gus berpotensi untuk disebarluaskan dalam komuniti.

4. Rantau Asia Tenggara perlu tingkat usaha atasi kekurangan aktiviti fizikal - WHO

Pada masa ini, 15 peratus dewasa dan 74 peratus remaja berumur 11 hingga 17 tahun di rantau ini tidak melakukan aktiviti fizikal yang mencukupi seperti disarankan, katan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) dalam satu kenyataan.

5. 52 maut dalam kemalangan lombong arang batu di Rusia

Angka kematian akibat kemalangan lombong arang batu di bandar Kemerovo, Rusia meningkat kepada 52 orang pada Khamis, menurut pihak berkuasa.

6. Penghantar barang panik, cari pemilik bungkusan di kubur

Sebenarnya siapa yang pesan barang ini? Seorang penghantar barang panik kerana terpaksa cari pemilik bungkusan di kubur.

7. COVID-19: Kes positif seluruh dunia menghampiri 260 juta, korban 5.18 juta

Data terbaharu Johns Hopkins University menunjukkan Amerika Syarikat masih kekal negara paling terjejas dengan melebihi 48.1 juta kes.

8. Gempa 6.1 magnitud gegar sempadan India-Myanmar

Menurut Pusat Seismologi Kebangsaan India, gempa berkenaan melanda pada kedalaman 12 kilometer dan berlaku kira-kira 140 kilometer dari bandar Aizawl.

9. 7.52 bilion dos vaksin COVID-19 didaftar di seluruh dunia

Menurut data Johns Hopkins University, China kini mendahului dengan lebih 2.45 bilion dos vaksin yang sudah didaftarkan.

10. Vaksin COVID-19: Eropah bakal wajibkan suntikan dos penggalak

Suruhanjaya Eropah bercadang mewajibkan suntikan vaksin penggalak kepada penduduknya yang mahu melancong bermula musim panas depan. Mereka yang mendapat suntikan penggalak juga tidak lagi perlu menjalani ujian dan proses kuarantin.