ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang Jumaat, 6 Mei 2022.

1. Polis Thailand tahan 7 lelaki terbabit pemerdagangan orang

Polis Thailand menahan tujuh lelaki atas kesalahan memperdagangkan warga tempatan untuk aktiviti menangkap ikan secara haram di perairan Malaysia.

2. Gergasi media sosial gagal bertindak terhadap diskriminasi anti-Islam - CCDH

Syarikat media sosial gergasi gagal bertindak ke atas 89 peratus siaran yang mengandungi elemen kebencian terhadap Islam dan kandungan Islamofobia yang dilaporkan menerusi platform mereka, lapor Agensi Anadolu.

3. Hepatitis Akut | Tiga maut di Indonesia disyaki hepatitis misteri

Bulan lepas Indonesia merekodkan tiga kematian dalam kalangan kanak-kanak dipercayai akibat Hepatitis Akut yang tidak diketahui penyebabnya. Ini sekaligus meningkatkan angka kematian akibat penyakit misteri tersebut di seluruh dunia kepada sekurang-kurangnya empat orang.

4. Misteri kelibat kanggaru melompat di lebuh raya di India

Kecoh seketika apabila kelibat tiga ekor kanggaru dilapor ditemukan di sebatang lebuh raya berdekatan kawasan hutan di timur India baru-baru ini sehingga mencetuskan kejutan dalam kalangan penduduk setempat.

5. Demi 'cinta sejati', lelaki ini simpan mayat isteri selama 21 tahun sebelum disemadikan

Bagaikan cinta labah-labah pada telurnya; umpama kasih sayang yang tidak dapat dipisahkan.

6. India bantah laporan kematian COVID-19 WHO

India menyangkal laporan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) yang menyatakan angka kematian akibat COVID-19 di negara itu 10 kali ganda berbanding angka rasmi.

7. 15 juta maut akibat kesan daripada pandemik COVID-19 - WHO

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menganggarkan sejumlah 15 juta orang maut akibat pandemik COVID-19 sepanjang tahun 2020 dan 2021.

8. Krisis Ukraine-Rusia | Perang ganggu rantaian bekalan makanan

Perang sepuluh minggu di Ukraine mengundang masalah baharu berkaitan rantaian bekalan makanan. Program Makanan Sedunia (WFP) mendedahkan dunia kini bergelut dengan gangguan eksport gandum, jagung dan minyak bunga matahari dari Ukraine.

9. COVID-19 | Omicron sama bahaya dengan varian lain - Kajian

Kajian berskala besar di Amerika Syarikat (AS) mendedahkan varian Omicron bagi virus COVID-19 menyebabkan kesan kritikal sama dengan varian sebelum ini. Pendedahan ini menolak dapatan kajian sebelum ini, yang mendakwa varian Omicron lebih mudah berjangkit tetapi tidak menyebabkan kesan kritikal.

10. COVID-19 | Pandemik masih jauh daripada berakhir - EMA

Agensi Ubat-Ubatan Eropah (EMA) memberi amaran, situasi COVID-19 di Eropah walaupun telah stabil namun pandemik itu masih jauh daripada berakhir. Ketua Ancaman Kesihatan Biologi dan Strategi Vaksin EMA, Marco Cavaleri berkata COVID-19 akan terus memberi kesan kepada kehidupan masyarakat.