PERDANA Menteri Perancis Jean Castex mengumumkan pada Khamis, langkah penutupan pada hujung minggu akan diperluas ke wilayah Pas De Calais bermula Sabtu.

Beliau turut mengisytiharkan, tiga wilayah baharu ditempatkan di bawah pengawasan ketat kerana kadar jangkitan yang tinggi, menjadikan 23 wilayah diarahkan ditutup di seluruh negara setakat ini.

"Tiga wilayah lain, Hautes-Alpes, Aisne dan Aube mengalami peningkatan kes seminggu yang lalu sehingga mencapai kenaikan 250 (kes) untuk 100,000 (penduduk) dan kemudian, 20 wilayah diletakkan di bawah pengawasan diperketat. 

"Analisis angka terkini dan hasil perbincangan dengan rakyat terpilih daerah ini mendorong saya untuk mengambil empat langkah.

"Yang pertama adalah melanjutkan penutupan hujung minggu, yang sudah dilaksanakan di wilayah Dunkirk dan Nice, ke wilayah Pas-de-Calais," katanya pada sidang media di Paris.

Peniaga dengan premis berkeluasan 10,000 meter persegi akan ditutup di 23 wilayah yang berisiko.

Lebih daripada 60 peratus daripada semua jangkitan koronavirus baharu di Perancis kini merupakan varian baharu yang di dikesan di UK.

Ini adalah usaha Perancis untuk melakukan segala yang mungkin untuk mengelakkan kenaikan kes mendadak kali ketiga.