WARGA Rusia yang disuntik vaksin COVID-19 akan diberikan sijil vaksinasi elektronik.

Menteri Kesihatan Rusia, Mikhail Murashko berkata, sijil ini secara automatik tersedia di sebuah portal dalam talian untuk perkhidmatan awam bernama Gosuslugi bermula 1 Januari.

Bagaimanapun Murashko tidak memperincikan bagaimana dokumen tersebut boleh digunakan atau bilakah ia akan digunakan.

"Sejak 1 Januari mana-mana pesakit yang telah divaksinasi akan memperoleh sijil elektronik vaksinasi terhadap koronavirus yang secara automatik dikeluarkan di portal Gosuslugi (platform dalam talian yang menawarkan pelbagai perkhidmatan awam untuk warga Rusia) dalam profil mereka," katanya.

Bulan lalu, program vaksinasi besar-besaran COVID-19 dimulakan di Rusia menggunakan vaksin Sputnik V yang masih menjalani ujian fasa terakhir untuk menilai keselamatan dan keberkesanannya.

Murashko berkata, lebih daripada 800 ribu rakyat Rusia telah divaksinasi dengan lebih daripada 1.5 juta dos telah diedarkan ke wilayah seluruh negara itu.

Pekerja barisan hadapan seperti doktor dan guru antara kelompok pertama mendapat suntikan vaksin.

COVID-19: Warga Rusia telah divaksin diberi sijil vaksinasi elektronik

Minggu lalu, Kementerian Kesihatan Rusia meluluskan penggunaan vaksin Sputnik V untuk digunakan di kalangan mereka yang berusia lebih 60 tahun.

Pihak berkuasa Rusia telah melaporkan lebih daripada tiga juta jangkitan COVID-19 yang keempat tertinggi di dunia dengan 58 ribu kematian.

Rusia dilanda gelombang baharu wabak ketika musim luruh dengan jumlah jangkitan dan kematian melebihi jumlah dilaporkan pada musim bunga.

Kerajaan Rusia menolak untuk melakukan penutupan kali kedua.