KETUA-KETUA Staf Angkatan Bersama Amerika Syarikat (AS), termasuk Pengerusinya, Jeneral Mark Milley, diarah menjalani kuarantin selepas terdedah kepada COVID-19.

Arahan itu dikeluarkan selepas Pengawal Pantai mengumumkan wakil komandannya, Laksamana Charles Ray, disahkan positif COVID-19 dan dikuarantin di rumah.

Ray sebelum itu menghadiri pertemuan dengan pemimpin kanan tentera lain termasuk ketua Staf Angkatan Bersama AS di Pentagon minggu lalu.

"Dengan ini dimaklumkan, semua kemungkinan kontak rapat dalam pertemuan minggu lalu dikuarantin dan menjalani ujian pada pagi ini," ujar jurucakap Pentagon, Jonathan Hoffman dalam satu kenyataan.

"Buat masa ini, tiada kontak rapat (Ray) di Pentagon yang menunjukkan gejala dan kami tidak merekodkan sebarang kes positif membabitkan pemimpin tentera lain di Pentagon," katanya.

Dalam pada itu, Naib Pengerusi Angkatan Bersama AS, John Hyten serta panel pegawai tinggi tentera AS yang menasihati presiden dan pemimpin awam lain mengenai isu ketenteraan, turut dikuarantin.

Perkembangan yang berlaku di Pentagon seiring dengan bilangan kes jangkitan berkaitan dengan White House yang terus meningkat.

Presiden AS, Donald Trump disahkan positif COVID-19 minggu lalu dan dimasukkan ke hospital untuk rawatan lanjut.

Namun, selepas tiga hari dimasukkan ke hospital, Trump pulang ke White House pada Isnin lalu.