GENEVA:Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengeluarkan kenyataan bahawa COVID-19 bukan yang terakhir melanda dunia dan menggesa semua pihak mengambil pengajaran daripada pandemik itu.

Ketua Pengarahnya, Dr Tedros Adhanom Ghebreyesus berkata dunia tidak bersedia menghadapi pandemik walaupun terdapat banyak amaran daripada komuniti saintifik sejak bertahun lamanya.

''Sukar untuk mempercayai bahawa setahun yang lalu COVID-19 masih belum diketahui. Dalam 12 bulan lalu pula, dunia kita 'terbalik'.

"Kesan wabak ini jauh melampaui penyakit itu sendiri dengan kesan yang sangat besar bagi masyarakat dan ekonomi tetapi tidak ada yang mengejutkan."

"Bertahun lamanya, terdapat banyak laporan, ulasan dan cadangan, semuanya menyatakan perkara sama dan dunia tidak bersedia untuk wabak.

"Kita semua harus ambil pengajaran daripada pandemik ini," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap sempena 'Hari Kesediaan Epidemik Antarabangsa' yang julung kali diadakan.

"Pandemik koronavirus telah menonjolkan hubungan intim antara manusia, haiwan dan planet ini yang hanya dapat kita atasi melalui pendekatan satu sistem kesihatan.

"Pertamanya, semua negara mesti melabur dalam kemampuan kesiapsiagaan untuk mencegah, mengesan dan mengurangkan keadaan darurat daripada semua jenis, sama ada wabak yang berlaku secara semula jadi atau peristiwa yang disengajakan.

"Penjagaan kesihatan primer yang kuat sangat penting pada asas perlindungan kesihatan sejagat dan sebagai mata dan telinga setiap sistem kesihatan," ujarnya.

Beliau menggesa kerajaan untuk mengambil tindakan terhadap ancaman perubahan iklim agar generasi masa depan planet lebih selamat, berdaya tahan dan lestari.

''Kedua, melalui kesiapsiagaan bukan hanya tugas sektor kesihatan kerana ia memerlukan pendekatan semua-kerajaan dan seluruh masyarakat.

"Ketiga, pandemik telah menyoroti hubungan intim antara kesihatan manusia, haiwan dan planet, yang hanya dapat kita atasi dengan pendekatan satu sistem kesihatan.

"Segala usaha untuk meningkatkan kesihatan manusia akan musnah kecuali mereka menangani interaksi antara manusia dan haiwan serta adanya ancaman perubahan iklim yang membuatkan bumi kita tidak dapat dihuni," tambahnya.