GAZA: Kira-kira 9,000 pesakit di Semenanjung Gaza memerlukan pemindahan untuk rawatan kecemasan.

Ketua Pengarah Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), Tedros Adhanom Ghebreyesus, berkata hanya 10 hospital yang berfungsi secara minimum di seluruh Gaza dan beribu-ribu pesakit gagal mendapat penjagaan kesihatan.

Katanya, sekitar 9,000 pesakit perlu dipindahkan segera ke luar negara untuk perkhidmatan kesihatan termasuk rawatan kanser, kecederaan akibat tembakan, dialisis buah pinggang dan penyakit kronik lain.

Menurut badan kesihatan itu, sebelum perang, Gaza mempunyai 36 hospital.

Israel berikrar untuk menghapuskan Hamas selepas serangan 7 Oktober dan mengebom Gaza tanpa henti, merosakkan banyak kemudahan penjagaan kesihatan yang menyediakan perlindungan untuk beribu-ribu yang kehilangan tempat tinggal atau melarikan diri dari pertempuran.

Gaza tertakluk kepada sekatan yang hampir lengkap dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menuduh Israel menghalang penghantaran bantuan kemanusiaan yang diperlukan oleh 2.4 juta penduduk, kebanyakannya berkumpul di Rafah di hujung selatan wilayah itu.

Israel kemudian mempertahankan dasar-dasarnya kerana ia mengejar matlamatnya untuk memusnahkan Hamas, dengan mengatakan PBB harus menghantar lebih banyak bantuan ke Gaza.

Ia menolak laporan oleh PBB dan agensi bantuan bahawa pemeriksaan Israel yang menyusahkan menghalang makanan dan keperluan lain.

Menurut Kementerian Kesihatan yang dikendalikan Hamas di Gaza, kempen balas dendam Israel telah membunuh sekurang-kurangnya 32,705 orang, kebanyakannya wanita dan kanak-kanak.

Tedros berkata, setakat ini, lebih 3,400 pesakit sudah dirujuk ke luar negara melalui Rafah, termasuk 2,198 cedera dan 1,215 sakit, tetapi ramai lagi yang perlu dipindahkan.

Ujar beliau, WHO menggesa Israel untuk mempercepatkan kelulusan pemindahan, supaya pesakit kritikal boleh dirawat.

Sebelum perang, 50 hingga 100 pesakit sehari dipindahkan ke Baitulmaqdis Timur atau Tebing Barat, separuh daripada mereka untuk rawatan kanser.