NEW YORK: Ratusan penunjuk perasaan pro-Palestin berkumpul di Times Square di New York City, Amerika Syarikat (AS) pada Ahad, bagi menentang sokongan AS terhadap Israel.

Beberapa penunjuk perasaan membawa sepanduk bertulis 'Tamatkan Bantuan AS' dan 'Penentangan Bukanlah Keganasan' sejak Sabtu.

Bagaimanapun, Gabenor New York, Kathy Hochul mengecam perhimpunan tersebut, sambil menyifatkan ia adalah langkah yang menjijikkan secara moral.

Dalam pada itu, Setiausaha Pertahanan Lloyd Austin berkata, AS akan menghantar bantuan ketenteraan termasuk beberapa kapal tentera dan pesawat terhadap Israel sebagai tanda sokongan.

Washington percaya serangan terbaharu pejuang Hamas mungkin bermotifkan untuk mengganggu potensi normalisasi hubungan Israel-Arab Saudi.

Pejuang Hamas pada Sabtu melancarkan serangan di bandar-bandar Israel susulan peningkatan serangan oleh tentera Israel di Masjid al-Aqsa sejak kebelakangan ini.

Serangan Hamas yang dilancarkan pada waktu Subuh pada hari Sabtu yang terbesar ke atas Israel sejak Mesir dan Syria melancarkan serangan mengejut dalam usaha untuk menuntut semula wilayah yang hilang dalam perang Yom Kippur 50 tahun lalu.