KUALA LUMPUR: Memasuki tahun kedua, Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) meneruskan usaha mengangkat martabat bahasa orang asli di seluruh dunia bersempena Hari Buku Sedunia dan Hak Cipta 2023.

Dirai setiap 23 April, pihak UNESCO dalam kenyataan di laman sesawang rasmi memaklumkan akan terus berusaha memulihara dan mempromosikan kepelbagaian bahasa di seluruh dunia.

Hampir 7,000 bahasa digunakan di seluruh dunia manakala ada di antara yang semakin dilupakan. Majoritinya ditutur oleh kaum orang asli yang mewakili sebahagian besar kepelbagaian budaya dunia.

Dalam pada itu, UNESCO turut memilih Accra selaku lokasi penganjur Sukan Afrika 2023 sebagai Bandar Buku Sedunia bagi tahun 2023.

Selepas Guadalajara di Mexico, Accra, Ghana dipilih sebagai Bandar Buku Sedunia UNESCO bagi tahun 2023 atas kapasiti melihat potensi untuk menyumbang kepada budaya dan kekayaan Ghana.

Antara fokus utama di bandar ini adalah dengan penganjuran program membantu golongan buta huruf dalam kalangan belia, wanita, kanak-kanak jalanan, orang kurang upaya, pendatang tanpa izin atas penilaian Jawatankuasa Penasihat Bandar Buku Sedunia.

Berikut adalah tiga perkara yang anda perlu tahu mengenai tema UNESCO bagi tahun 2023;

1) Pemuliharaan Bahasa Orang Asli.

Pemuliharaan bahasa-bahasa Asli adalah suatu tindakan penting bagi memastikan bahawa warisan budaya komuniti asli terus hidup. Ini termasuk menggalakkan pendidikan bahasa-bahasa Asli, mengumpul dan menerbitkan bahan-bahan pengajaran dan pembelajaran serta mempromosikan penggunaan bahasa orang Asli dalam kehidupan seharian.

2) Pentingnya Bahasa Orang Asli.

Bahasa-bahasa Asli memainkan peranan penting dalam memelihara identiti dan kepelbagaian budaya di seluruh dunia. Ia juga mempunyai nilai ekonomi, sosial dan politik yang penting. Bahasa-bahasa Asli juga memberikan pandangan unik ke dalam dunia dan merupakan cara yang penting untuk menyampaikan pengetahuan dan pemikiran.

3) Kepentingan Pendidikan Bahasa Orang Asli.

Pendidikan bahasa orang Asli suatu usaha baik dalam memastikan bahawa bahasa ini terus hidup dan berkembang. Ini termasuk menggalakkan penggunaan dalam sistem pendidikan, menerbitkan buku teks dalam menggalakkan pembelajaran bahasa Orang Asli di luar kelas. Ini termasuk menggalakkan penggunaan bahasa orang Asli dalam kehidupan harian, membantu mempromosikan pemuliharaan dan mengambil usaha untuk memastikan bahasa orang Asli terus digunakan dan berkembang untuk generasi akan datang.