Lembaga Pelancongan Hong Kong (HKTB) secara rasmi melancarkan promosi kawasan kejiranan Kowloon Barat, setelah menampilkan promosi popular “Pusat Bandar Lama” dan “Sham Shui Po - Setiap Satu Adalah Tempatan” dalam kempen “Kawasan Kejiranan Hong Kong”.

Program kawasan kejiranan “Kowloon Barat” menonjolkan warisan daerah yang kaya dan kehidupan jalanan yang meriah di Yau Ma Tei dan Jordan berserta dua muzium bertaraf dunia baharu - M+ dan Muzium Istana Hong Kong dalam Daerah Budaya Kowloon Barat(WKCD).

Ia akan dibuka pada akhir tahun dan seterusnya dan menjadi mercu tanda pelancongan seni dan budaya.

Oleh kerana seni tidak dapat dipisahkan daripada kehidupan kita, promosi kawasan kejiranan Kowloon Barat menghubungkan kehidupan tempatan komuniti Yau Ma Tei dan Jordan yang sibuk, yang merupakan pusat bagi banyak seni bina bersejarah, kedai peninggalan masa lampau dan seni pertukangan tradisional, dengan daya tarikan seni WKCD.


Sepanjang perkembangan dan pemulihan yang berterusan, kawasan kejiranan ini mempunyai banyak pengalaman yang menakjubkan bagi diterokai oleh orang awam dan pengunjung. HKTB mengharapkan kempen ini dapat menarik orang dari seluruh bandar untuk menemukannya semula daripada perspektif baharu untuk memacu pelancongan tempatan yang mendalam dan merangsang kegiatan ekonomi di kawasan kejiranan.

Pengarah Eksekutif HKTB Encik Dane Cheng berkata, pelancongan pengalaman adalah arah aliran yang sedang meningkat dan memberi inspirasi, terutama di mana ia menggabungkan seni dan budaya dengan kehidupan tempatan yang asli.

"HKTB telah memilih untuk melancarkan promosi berskala besar ini sebelum sempadan dibuka semula kerana kami ingin penduduk menikmati pengalaman terlebih dahulu dan menemui permata tersembunyi dalam masyarakat mereka, menghidupkan semula semangat dan penghargaan mereka dan mewujudkan aura seni-hidup yang harmoni di kawasan kejiranan Kowloon Barat.

"Kami berharap rakyat Hong Kong akan berkongsi pengalaman mereka dengan rakan dan saudara-mara di luar Hong Kong.

"Di samping itu, pengunjung di seluruh dunia tidak sabar-sabar untuk melakukan perjalanan sebaik sahaja sekatan perjalanan dilonggarkan, dan kita akan dapat memanfaatkan peluang jika kita juga bersedia terlebih dahulu.

"Kami juga mendorong pengusaha pelancongan untuk membuat lawatan mendalam bagi penduduk Hong Kong untuk membantu mereka merancang lebih awal untuk kepulangan pengunjung antarabangsa.

“HKTB percaya bahawa program kawasan kejiranan Kowloon Barat bukan hanya akan memacu pelancongan domestik dan merangsang penggunaan, tetapi juga menyebarkan mesej positif dan mempamerkan peluang perjalanan seni dan budaya baharu Hong Kong kepada dunia dan meningkatkan minat di daerah ini di kalangan pengunjung, yang berminat untuk kembali sebaik sahaja sempadan dibuka semula,” katanya.


Lima laluan berjalan kaki untuk meneroka warisan yang kaya

Bermula daripada garis pantai yang indah di Daerah Budaya Kowloon Barat, program kawasan kejiranan “Kowloon Barat” diperluaskan ke Yau Ma Tei dan Jalan Pitt, dan berterusan di sepanjang Jalan Nathan untuk sampai di jalan dan laluan di sekitar Jalan Austin, Jordan.

Untuk mencerminkan keunikan setiap kawasan, HKTB telah merangka lima lawatan berjalan kaki bertema yang tertumpu pada Warisan & Pertukangan, Seni Budaya dan Seni Masakan.


Laluan tersebut merangkumi banyak sudut bandar yang jarang diketahui yang sering diabaikan oleh penduduk dan pengunjung, seperti kedai buku yang tersembunyi di Kuil Tin Hau, restoran makanan laut yang diubah menjadi hotel seni, dan kedai perasa masakan yang mempromosikan hidangan barat yang digabungkan dengan tauhu berperisa tradisional.

Laluan ini menawarkan cadangan untuk lebih daripada 50 tempat menarik, kedai dan restoran, serta tersedia sebagai e-peta interaktif di halaman kempen kawasan kejiranan Kowloon Barat di laman web HKTB.

Tawaran istimewa telah diatur dengan kedai dan restoran di kawasan sekitar untuk mereka yang mengambil bahagian dalam berjalan kaki untuk menggalakkan perbelanjaan.


Tempat foto dengan pemasangan seni berskala besar yang menakjubkan

Seni adalah tema utama promosi kawasan kejiranan Kowloon Barat. Berserta M+ dan Muzium Istana Hong Kong, HKTB telah bekerjasama dengan “FriendsWithYou”, dua artis popular yang menampilkan Samuel Borkson dari Florida, AS dan Arturo Sandoval III dari Cuba, untuk membawa pemasangan seni gergasi mereka dan watak artis popular khas ke Hong Kong dan berkongsi suasana positif di kawasan kejiranan.

Pemasangannya akan dibuat di Taman Seni di Daerah Budaya Kowloon Barat dari 23 September hingga 14 Oktober dengan kemasukan percuma, memberi peluang kepada pengunjung untuk menikmati pameran seni antarabangsa dan membuat kenangan bergambar.

Pelbagai kawasan akan dihiasi sebagai sebahagian daripada promosi. Jambatan pejalan kaki dan kereta api bawah tanah antara WKCD dan Jordan akan berubah menjadi “Koridor Seni”.


Panji-panji bertema dengan kod QR halaman web program akan dipaparkan di sekitar stesen MTR Yau Ma Tei dan Jordan dan di tiang lampu di sepanjang Jalan Muzium. HKTB juga telah membuat filem promosi menampilkan personaliti terkenal dari kawasan ini, yang memandu penonton di sepanjang jalan dan laluan pejalan kaki serta memberikan perspektif mereka kepada penonton di seluruh dunia yang kini tidak dapat melawat sendiri.

Untuk maklumat lanjut tentang kempen “Kawasan Kejiranan Hong Kong - Kowloon Barat”, sila layari www.discoverhongkong.com/westkowloon-en