JAKARTA:Pasukan penyelam Indonesia percaya mereka hampir menemui rakaman suara kokpit pesawat Sriwijaya Air yang terhempas ke laut bersama 62 orang penumpangnya baru-baru ini.

Pada Selasa, penyelam mengambil perakam data penerbangan pesawat (FDR) dari dasar laut dan mereka mendakwa telah menemui suar yang terpasang pada perakan suara kokpit (CVR).

“Insya Allah, kita akan menemuinya hari ini,” kata pegawai Angkatan Laut Wahyudin Arif, merujuk kepada perakam suara kokpit seperti dilaporkan Reuters.

BACA: Kotak hitam pesawat Sriwijaya Air berjaya dikesan

Bercakap kepada KompasTV pada Rabu, Wahyudin berkata, penyelam akan pergi ke kawasan dasar laut yang sangat sempit untuk mencari perakam suara tersebut.

Menurutnya, kotak hitam pertama ditemui selepas mereka mengalihkan serpihan kapal terbang di dasar laut dan meramalkan proses sama juga diperlukan untuk mencari perakam yang lain.

Ketua Tentera, Hadi Tjahjanto berkata pada Selasa bahawa dia “sangat yakin” akan menemui rakaman itu tidak lama lagi.


Sriwijaya Air | Cebisan mayat, enjin pesawat ditemui

Pesawat Boeing 737-500 itu terhempas ke dalam Laut Jawa pada Sabtu lepas, empat minit setelah berlepas dari lapangan terbang utama Jakarta.

Penyiasat sangat bergantung kepada dua kotak hitam dalam pesawat itu untuk menentukan punca nahas berkenaan.

BACA: [LAPOR LANGSUNG] Nahas pesawat Sriwijaya Air Indonesia

BACA: Nahas Sriwijaya: Wanita kongsi lambaian terakhir

Jawatankuasa Keselamatan Pengangkutan Nasional (KNKT) Indonesia berharap dapat memuat turun data FDR dalam tempoh dua hingga lima hari.

FDR mengandungi sekitar 25 jam data dan CVR pula mempunyai percakapan selama 30 minit, menurut laporan akhir mengenai model serupa Boeing 737 yang terhempas pada tahun 2008.

Sebuah pasukan dari Lembaga Keselamatan Pengangkutan Nasional Amerika Syarikat akan tiba di Jakarta dalam beberapa hari akan datang untuk membantu siasatan.


Sriwijaya | Pesawat komersial Sriwijaya Air disahkan terhempas

Penemuan awal KNKT menunjukkan enjin pesawat masih hidup ketika pesawat terhempas ke dalam laut, berdasarkan kerosakan yang dilihat pada bahagian pesawat yang diambil dari laut.

Kementerian Pengangkutan Indonesia pada Selasa mengatakan, pesawat itu telah menjalani pemeriksaan kelayakan udara pada 14 Disember dan kembali beroperasi tidak lama kemudian.