Indonesia telah bersetuju untuk menyenaraikan syarikat-syarikat yang dipercayai dalang disebalik kebakaran-kebakaran hutan di Republik itu, yang menjadi penyebab kepada penurunan kualiti udara di Singapura sehingga mencapai tahap tidak sihat.

VIDEO: Kebakaran di Indonesia punca jerebu di Malaysia dan Singapura

Menteri Alam Sekitar dan Perhutanan Indonesia, Dr Siti Nurbaya Bakar memaklumkan Menteri Alam Sekitar dan Sumber Air Singapura, Dr Vivian Balakrishnan, bahawa senarai itu akan dikongsikan dengan rakan sejawatnya itu sebaik maklumat berkait disahkan, menurut kenyataan Agensi Alam Sekitar Kebangsaan (NEA) Singapura.

Siti Nurbaya sebelum ini menjelaskan bahawa pihak berkuasa Indonesia telahpun menggunakan pelbagai sumber termasuk pesawat dan helikopter serta tentera dan polis, untuk mengawal kebakaran di negara itu dan menguatkuasakan undang-undang.

Singapura meluluskan rang undang-undang baru tahun lalu, khusus untuk menangani isu pencemaran udara rentas sempadan, dengan pihak yang terlibat mungkin berdepan dengan dakwaan jenayah.

Menurut laporan Reuters, jerebu menjadi isu utama di Singapura ketika ini, lebih-lebih lagi menjelang perlumbaan GP Formula Satu yang akan dianjurkan di sana hujung minggu ini.